مجله آموزشی

روش های مراقبت از کوتیکول مو

برای مراقبت از کوتیکول مو در ابتدا نیاز است تا این بخش از مو را به خوبی بشناسید و عوامل آسیب رسان به آن را نیز ارزیابی نمایید. همانطور که گفته شد کوتیکول لایه خارجی مو می باشد که می تواند نقش بسیار موثری در ظاهر موها داشته باشد.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

زیبایی و سلامت موها می تواند تاثیر شگفت انگیزی در شادابی و جذابیت چهره داشته باشد. اما نکته قابل توجه این است که هر کدام از تارهای به ظاهر نازک مو، دارای لایه های مختلفی هستند. بنابراین حفظ سلامت و زیبایی موها وابسته به میزان استحکام و سلامت این لایه ها می باشد. یکی از مهم ترین لایه های مو کوتیکول است و خارجی ترین لایه مو را تشکیل می دهد. به همین دلیل بیشتر از سایر لایه های مو در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. تمامی محصولات و ابزارهایی که برای حالت دادن به موها مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند کوتیکول مو را دچار تغییر نمایند. همین موضوع موجب شده تا مراقبت از کوتیکول مو، بسیار حائز اهمیت باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با موثرترین روش های مراقبت از کوتیکول مو، به طور کامل آشنا کنیم.

 

روش های مراقبت از کوتیکول مو

 

کوتیکول مو چیست؟

برای مراقبت از کوتیکول مو در ابتدا نیاز است تا این بخش از مو را به خوبی بشناسید و عوامل آسیب رسان به آن را نیز ارزیابی نمایید. همانطور که گفته شد کوتیکول لایه خارجی مو می باشد که می تواند نقش بسیار موثری در ظاهر موها داشته باشد. به طور مثال در صورتی که موهای شما به شدت خشک و شکننده شده اند، قطعا کوتیکول موها نیز آسیب دیده اند. بنابراین برای رفع خشکی موها نیاز است تا کوتیکول ها نیز ترمیم شوند. انعطاف پذیری و کشسانی بودن کوتیکول مو، مهم ترین ویژگی آن محسوب می شود. به همین دلیل نیاز است تا برای حفظ سلامتی کوتیکول مو، از این ویژگی محافظت شود. در غیر این صورت مشکلات متعددی برای موها ایجاد خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : ابریشم سازی مو در خانه

 

کوتیکول مو لایه محافظ مو نیز شناخته می شود. زیرا تمامی عوامل آسیب رسان مو در ابتدا با آن برخورد می نمایند. زمانی که کوتیکول مو دچار آسیب دیدگی شود، لایه های زیرین مو مانند کورتکس و مدولا به سرعت دچار آسیب دیدگی خواهند شد. بنابراین سرعت تخریب مو افزایش پیدا می کند. بنابراین کوتیکول مو می تواند میزان تخلخل موها را تعیین نماید. هر چقدر میزان آسیب دیدگی کوتیکول بیشتر باشد، قطعا تخلخل مو نیز افزایش پیدا می کند. در نهایت موها به شدت ضعیف، شکننده و وز می شوند.

 

ابتدایی ترین روش های مراقبت از کوتیکول مو

عوامل متعددی وجود دارند که منجر به آسیب دیدگی کوتیکول مو می شوند. به همین دلیل ابتدایی ترین قدم برای مراقبت از کوتیکول مو، شناخت این عوامل و پیشگیری از بروز آن ها می باشد. بنابراین از ابتدایی ترین روش های موثر در مراقبت و محافظت از کوتیکول، می توان به روش های زیر اشاره داشت.

  • مدیریت استرس :

اولین قدم برای مراقبت از کوتیکول مو مدیریت استرس است. استرس می تواند منجر به اختلال در رشد مو شود. به همین دلیل موجب می شود تا رشد موهای تازه دیرتر از حالت طبیعی آن رخ دهد. این موضوع باعث می شود تا موهای قبلی ضعیف شده و دچار ریزش شدید شوند.

  • تغذیه مناسب :

یکی دیگر از روش های ابتدایی برای مراقبت از کوتیکول مو، استفاده از رژیم غذایی کامل و سالم است. کمبود ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن موجب می شود تا ساختار موها دچار شکستگی شود. به همین دلیل استفاده از تغذیه سالم و کامل می تواند استحکام موها را تضمین نماید. پروتئین ها، انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و … از مهم ترین موادی هستند که وجود آن ها برای حفظ سلامتی موها ضروری می باشد. بهترین روش برای تامین این مواد مغذی، استفاده از برنامه غذایی سالم و مناسب است.

  • تامین رطوبت مورد نیاز مو :

آبرسانی به موها و تامین رطوبت مورد نیاز آن ها از دیگر روش های مراقبت از کوتیکول مو می باشد. استفاده نمودن از شامپوهای حاوی سولفات می تواند به مرور زمان نرمی و رطوبت موها را از بین ببرد. همچنین استفاده از آب داغ برای شستشوی موها نقش بسیار موثری در کاهش رطوبت آن ها دارد. به همین دلیل تامین رطوبت مورد نیاز موها در حفظ سلامت کوتیکول مو بسیار موثر است.

 

موثرترین تکنیک های مراقبت از مو

برای مراقبت از کوتیکول مو روش های متعددی وجود دارند که می توانند به شما کمک نمایند تا سلامت موهای خود را حفظ کنید. از موثرترین روش های مراقبت از لایه خارجی موها می توان به تکنیک های زیر اشاره داشت.

  • از دکلره کردن مو پرهیز کنید :

از مهم ترین و موثرترین روش هایی که می تواند به مراقبت از کوتیکول مو کمک کند، پرهیز از دکلره کردن موها می باشد. مواد دکلره بسیار قوی هستند و می توانند آسیب های جدی را متوجه موها کنند. به همین دلیل است که پس از چندین بار دکلره کردن موها، کوتیکول به طور کامل از بین رفته و موها حالت متخلخل و سوخته پیدا می کنند.

  • موهای خود را اصولی شستشو دهید :

یکی از اصلی ترین دلایل آسیب دیدگی کوتیکول مو، شستن غیر اصولی آن هاست. بنابراین برای مراقبت از کوتیکول مو باید به درستی موها را شستشو داد. به طور مثال استفاده از آب داغ برای شستن موها می تواند کوتیکول مو را تضعیف نماید. همچنین استفاده از شامپوهای نامناسب روی لایه خارجی مو نقش بسیار مخربی دارد. بنابراین بهتر است از شامپوهای فاقد سولفات و کاملا متناسب با شرایط موهای خود استفاده کنید. از شستشوی روزانه موها با استفاده از شامپو نیز خودداری نمایید. نکته دیگر این است که از چنگ زدن و رفتار خشن با موها جهت شستشوی آن ها نیز اجتناب کنید.

  • از بروز موخوره پیشگیری نمایید :

از دیگر روش های مراقبت از کوتیکول مو پیشگیری از بروز موخوره می باشد. زمانی که انتهای مو دو شاخه می شود، به معنای شکافته شدن کوتیکون است. بنابراین لایه های درونی مو به شدت در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند. این آسیب ها به مرور زمان قسمت های بالایی ساقه و ریشه موها را نیز درگیر می نمایند و منجر به از بین رفتن کامل کوتیکول مو می شوند.

 

موثرترین تکنیک های مراقبت از مو

 

حفاظت از مو با روغن تراپی

روغن تراپی از دیگر راهکارهای مراقبت از کوتیکول مو می باشد و می تواند به تغذیه موها کمک کند. نکته قابل توجه کاملا امن و بی خطر بودن این روش است. روغن تراپی موها هیچ گونه آسیبی را متوجه آنها نمی کند، به همین دلیل این روش می تواند در تقویت تمامی موها موثر باشد. بهترین روش های روغن تراپی به شرح زیر می باشند.

  • آرگان تراپی :

آرگان تراپی از روش های بسیار موثر در مراقبت از کوتیکول مو می باشد و می تواند در تغذیه موها نقش بسیار موثری داشته باشد. مولکول های بسیار کوچک این روغن می تواند بیشتر از سایر روغن ها به کوتیکول مو نفوذ کند. بنابراین تاثیرگذاری آن نیز نسبت به سایر روغن ها بیشتر است. مواد مغذی موجود در این روغن به خوبی جذب مو می شوند و به ترمیم آن کمک می کنند. آسیب های ناشی از ابزارهای حرارتی و آب داغ از مهم ترین مواردی است که می توان به کمک روغن آرگان آن ها را ترمیم نمود.

  • روغن نارگیل :

این روغن حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین E و K می باشد. همچنین از دیگر مواد مغذی موجود در آن می توان به اسید لوریک و آهن اشاره نمود. به همین دلیل استفاده از آن در رطوبت رسانی به موها و ترمیم کوتیکول های مو بسیار موثر است.

  • روغن بادام تلخ :

روغن بادام تلخ می تواند کلسیم، روی و منیزیم مورد نیاز کوتیکول مو را تامین نماید. به همین دلیل در تقویت این لایه محافظ نقش بسیار موثری دارد. در صورتی که کوتیکول های مو خشک شده و نیاز به رطوبت رسانی داشته باشند، با استفاده از این روغن می تواند آن ها را آبرسانی نمود. از طرفی ویتامین E موجود در این روغن می تواند آنتی اکسیدان های مورد نیاز مو را تامین کند و از شکنندگی آن ها پیشگیری نماید.

 

حفاظت از مو با روغن تراپی

 

کراتین مقدم

روش های دیگری نیز وجود دارند که به تقویت کوتیکول های مو و احیاء رایگان آن کمک می نمایند. زمانی که آسیب دیدگی های مو شدید باشند، ممکن است استفاده از روش های فوق به تنهایی نتوانند به ترمیم کوتیکول های مو کمک کنند. در این صورت نیاز است تا در کنار روش های ذکر شده از تکنیک های قوی تری نیز استفاده شود. کراتین و صافی مو می تواند از روش های موثر در ترمیم موهای آسیب دیده باشد. از طرفی این روش منجر به بازگشت زیبایی موها نیز می شود.

نکته دیگری که در رابطه با روش های مراقبت از کوتیکول مو وجود دارد، مدت زمانی است که برای مشاهده نتیجه درمان نیاز دارید. قطعا روش های فوق می توانند به پیشگیری از آسیب دیدگی موها کمک نمایند. اما زمانی که موها دچار آسیب دیدگی شده باشند، این روش ها بلافاصله منجر به ترمیم موها نمی شوند. بنابراین اگر می خواهید سریع تر موهای خود را ترمیم کنید، بهتر است روش های جدی تری را انتخاب نمایید. کراتین موها از جمله روش های موثر در ترمیم کوتیکول مو و صافی رایگان آن هاست.

کراتین مقدم از بهترین و معتبرترین مراکز کراتین رایگان مو می باشد که فعالیت خود را به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای آغاز نموده است. افراد متخصص و مجرب در این مجموعه می توانند به طور کاملا اصولی مشکلات موی شما را تشخیص داده و از بهترین تکنیک برای ترمیم آن استفاده نمایند. از طرفی مواد و متریال مورد استفاده در مجموعه مقدم به طور مستقیم از برترین برندهای موجود در بازار تهیه می شود

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.