مجله آموزشی

مواد کراتینه مو در منزل

استفاده از مواد کراتینه مو در منزل چرا و چگونه؟

امروزه کراتینه کردن به عنوان یکی از پرطرفدارترین شیوه‌ها به منظور گرفتن وزی موها و صاف تر کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که شما می‌توانید در منزل نیز موهای خود را کراتینه کنید.  کراتینه در منزل به ویژه برای افرادی که هزینه زیاد و یا عدم اعتماد به آرایشگران آن‌ها را نگران کرده مناسب است، اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید. کراتین مقدم در ادامه  قصد داریم همه آنچه که لازم است درباره مواد کراتینه مو در منزل بدانید را بیان کنیم.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

امروزه کراتینه کردن به عنوان یکی از پرطرفدارترین شیوه‌ها به منظور گرفتن وزی موها و صاف تر کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که شما می‌توانید در منزل نیز موهای خود را کراتینه کنید.  کراتینه در منزل به ویژه برای افرادی که هزینه زیاد و یا عدم اعتماد به آرایشگران آن‌ها را نگران کرده مناسب است، اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید. کراتین مقدم در ادامه  قصد داریم همه آنچه که لازم است درباره مواد کراتینه مو در منزل بدانید را بیان کنیم.

همه چیز درباره کراتین موها

کراتینه کردن موها روشی است به منظور درمان موهای آسیب دیده. به بیانی دیگر اغلب افراد برای رهایی از موهای وز شده و همچنین موهای مجعد خود به کراتینه روی می‌آورند.

موهای همه افراد به طور طبیعی به کراتین احتیاج دارد؛ این ماده لازم و ضروری برای موها به طور مستقیم در هیچ مواد غذایی وجود ندارد. اما پروتئین و ویتامین‌های موجود در مواد غذایی مختلف در صورتی که شکسته شوند، تبدیل به کراتین خواهند شد در نتیجه می‌توان با مصرف مواد خوراکی حاوی پروتئین و همچنین ویتامین، کراتین مورد نیاز موهای خود را تامین کرد.

 علاوه بر آن هر فرد می‌تواند با استفاده از مواد کراتینه مو در منزل، موهای خود را کراتینه کند، البته باید به این نکته توجه داشت که نحوه کراتینه کردن موها بسیار حائز اهمیت است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواه لازم است که با دقت و حوصله زیاد انجام شود.

قبل و بعد از استفاده از مواد کراتین مو در منزل

قبل و بعد از استفاده از مواد کراتین مو در منزل، لازم است یک سری نکات، رعایت شود که عبارتند از:

اگر قصد دارید موهای خود را علاوه بر کراتینه، رنگ و یا دکلره نیز کنید، اولویت با رنگ و دکلره است، زیرا رنگ و دکلره، خواه ناخواه موجب آسیب رساندن به تارهای مو می‌شود و به همین دلیل، بهتر است قبل از کراتینه کردن، انجام شود تا پس از آن دیگر هیچ تار موی آسیب دیده‌ای در میان موها دیده نشود.

 همچنین در صورت تمایل برای رنگ کردن قبل از کراتینه به این نکته توجه داشته باشید که کراتینه روی رنگ مو نیز تاثیرگذار بوده و موجب می‌شود تا رنگ موها دو درجه روشن تر از چیزی که هست، شود.

اما اگر پس از کراتینه کردن تصمیم گرفتید که موهای خود را رنگ و یا دکلره کنید، حتما بگذارید حداقل 15 روز از کراتینه کردن موهایتان بگذرد، در غیر این صورت فلس‌های مو باز شده و همانطور که بیان کردیم موها دچار آسیب می‌شوند.

قبل از استفاده از مواد کراتینه مو در خانه از عدم حساسیت خود نسبت به مواد شیمیایی اطمینان حاصل فرمایید تا دچار حساسیت‌های پوستی مختلف نشوید.

عمل کراتینه موهای خود را در محیطی که هوا در آن گردش می‌یابد، انجام دهید. همچنین حین کراتینه کردن موهای خود، هم خودتان و هم اطرافیانتان از ماسک‌های فیلتردار استفاده نمایید تا سلامتتان به خطر نیفتد.

قبل از کراتین کردن با یک متخصص پوست مشورت کنید

اگر ناحیه مو و یا پوست سرتان، آسیب دیده، قبل از اقدام برای کراتینه کردن حتما با یک متخصص پوست و مو مشورت کرده و در صورت تایید ایشان، موهای خود را با استفاده از مواد کراتین کم ضرر، کراتینه کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که موجب افزایش ماندگاری مواد کراتینه مو در منزل می‌شود، مراقبت‌های پس از کراتینه کردن است.

از جمله این مرقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حداقل تا 3 روز پس از کراتینه کردن موهای خود، حمام نروید. زیرا این کار از جذب مواد به موها جلوگیری می‌کند و در نتیجه اثری را که باید، نخواهند گذاشت. پس از گذشت حدود 3 روز می‌توانید موهای خود را بشویید. البته دقت داشته باشید که حتما از شامپوهای مخصوص کراتینه با کیفیت بالا و با خاصیت نرم کنندگی استفاده کنید و در نهایت با استفاده از اتویی مخصوص، آن را اتو بکشید.

همچنین از بستن و یا پشت گوش انداختن موهای خود حداقل تا 3 روز پس از کراتینه بپرهیزید، زیرا این کار موجب تغییر حالت موها شده و درست کردن آن‌ خیلی دشوار است.

وسایل لازم برای کراتینه کردن مو در منزل

وسایل لازم برای کراتینه کردن مو در منزل

وسایل لازم برای کراتینه کردن مو در منزل

مواد کراتینه مو در منزل هم می‌تواند شامل مواد  شیمیایی باشد و هم مواد طبیعی. در ادامه چندین ماسک طبیعی و مفید به منظور کراتینه کردن موها در منزل را معرفی خواهیم کرد.

و اما وسایل مورد نیاز برای کراتینه کردن موها چه چیزهایی هستند؟

  • شامپوی مخصوص کراتینه کردن
  • مواد شیمیایی و یا طبیعی کراتینه مو
  • اتو مو مخصوص کراتینه
  • ماسک؛ جهت جلوگیری از ورود آسیب به ریه‌ها و به طور کلی دستگاه تنفسی
  • سشوار (مجهز به تنظیمات حرارت متوسط و زیاد)
  • دستکش پلاستیکی (جهت حفاظت از دستان در حین کار)
  • گیره مو (به منظور نگهداری قسمتی از موها)
  • کراتینه در منزل با ماسک‌های طبیعی
  • کاسه ای پلاستیکی (به منظور نگهداری محلول کراتینه در آن)
  • شانه ای چوبی با دندانه‌های درشت
  • کلاه دوش (جهت جلوگیری از خیس شدن موهای سر تا 3 روز پس از کراتینه کردن)

 مواد طبیعی مناسب برای کراتینه کردن موها در منزل

کراتینه مو در منزل ماسک‌های خانگی که با نام ماسک‌های طبیعی شناخته می‌شوند نه تنها ضرری برای مو نداشته و آسیبی به تارهای و وارد نمی‌کنند، بلکه برای مو مفید هم هستند.

بسیاری از افراد به دلیل وجود فرمالدهید در اغلب مواد کراتینه، ترجیح می‌دهند از روش‌های دیگری به منظور صافی و یا از بین بردن موهای وز شده خود استفاده کنند که البته هر یک از آن‌ها نیز معایب خاص خود را دارند.

خوب است بدانید که می‌توانید با استفاده از ماسک‌های طبیعی نیز موهای خود را کراتینه کنید بدون اینکه هیچ گونه آسیبی به موهایتان وارد  شود. با کراتینه می‌توانید فولیکول‌های آسیب دیده موهای خود را ترمیم کرده و صافی و نرمی را به موهای خود بازگردانید.

از جمله ماسک‌های طبیعی مفید برای کراتینه کردن  موها در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماسک روغن نارگیل و تخم مرغ

اگر می‌خواهید موهای صافی داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم از ترکیب روغن نارگیل و تخم مرغ غافل نشوید. اگر از این ترکیب مرتبا دو الی سه مرتبه در هفته استفاده نمایید، پس از مدتی متوجه تغییر حالت موهایتان خواهید شد.

این ماسک یکی از بهترین مواد کراتینه مو در منزل است که به خوبی کار خود را انجام می‌دهد.

برای تهیه این ماسک تنها کافیست زرده یک تخم مرغ را با یک قاشق روغن نارگیل تا زمانی که مخلوطی نرم به دست آید، هم بزنید. (بدین منظور می‌توانید از مخلوط کن استفاده کنید.)

بهترین زمان استفاده از این ماسک، قبل از استحمام کردن می‌باشد؛ به این صورت که 20 دقیقه قبل از حمام رفتن مخلوط را به تمامی قسمت‌های موی سر خود مالیده و سپس موهای خود را با استفاده از شامپوی متناسب با جنس موهای خود بشویید.

  ماسک تخم مرغ، روغن زیتون و عسل

از دیگر مواد کراتینه مو در منزل می‌توان ترکیب تخم مرغ، روغن زیتون و عسل را معرفی نمود. البته ناگفته نماند که برای افزایش اثربخشی این ماسک خوب است که در نهایت دارچین هم به آن‌ها بیفزایید. نحوه تهیه ی ماسک به شرح زیر است:

1 عدد تخم مرغ را با 2 قاشق غذاخوری عسل، 3 قاشق غذاخوری عسل و مقداری دارچین ترکیب کنید؛ این ترکیب را آنقدر هم بزنید تا تمامی مواد به خوبی در هم حل شوند.

زمان مناسب برای استفاده از این ترکیب، قبل از حمام می‌باشد.

ماسک تخم مرغ و ماست

اگر قصد داریم موهای خود را با استفاده از مواد طبیعی در منزل کراتینه کنید، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما ترکیب ماست و تخم مرغ است.

تنها کاست 1 عدد تخم مرغ را با ¼ لیوان ماست و همچنین ¼ لیوان سس مایونز به خوبی مخلوط کنید.

اکنون مواد کراتینه مو در منزل آماده استفاده است. موهای خود را دسته بندی کنید و مقدار لازم از ماسک را برداشته و به هر یک از قسمت‌ها بزنید. سپس موهای سرتان را با انگشتان خود ماساژ دهید تا تمامی تارهای می‌توان به ترکیب بدست آمده آغشته شود.

در نهایت تمامی موهای خود را با استفاده از یک کلاه پلاستیکی پوشانده و حدود 1 ساعت صبر کنید تا ترکیب مدنظر تاثیر خود را بگذارد.

تعداد دفعات استفاده از این ماسک در طول هفته به خودتان بستگی دارد، اما اگر می‌خواهید تاثیرگذار باشد حداقل یک بار در هفته از آن استفاده کنید.

 ترکیب موز و تخم مرغ

تا به اینجا دیدید که تخم مرغ پای ثابت تمامی مواد کراتینه در منزل بود، دلیل این امر هم چیزی نیست جز خواص بی نظیر و بی شمار آن برای موهای سر.

برای تهیه این ماسک مفید برای موها ابتدا یک موز را به خوبی له کنید به گونه ای که هیچ تکه ای از آن باقی نمانده باشد، سپس موزهای له شده را با یک عدد تخم مرغ، 2 قاشق غذا خوری عسل و همچنین 2 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید.

سپس ترکیب بدست آمده را روی تمامی بخش‌های سر خود بمالید و حدود 1 ساعت صبر کنید تا مواد  اثر خود را بگذارند.

پس از گذشت یک ساعت با استفاده از شامپوی مخصوص خود، موها را شست و شو دهید.

استفاده از این ماسک به ویژه به افرادی که دوست دارند موهای نرم و لطیفی داشته باشند، توصیه می‌شود.

ترکیب روغن نارگیل، روغن زیتون و نشاسته ذرت

روغن نارگیل و روغن زیتون از آن دسته از روغن‌های مفید و ضروری برای مو هستند که در اغلب مواد کراتینه مو گیاهی یافت می‌شوند، بنابراین می‌توانید با استفاده از آن‌ها ماسک طبیعی تهیه کرده و سلامتی را به موهای خود هدیه دهید.

یکی از این ماسک‌ها ترکیب این دو روغن با نشاسته ذرت می‌باشد. به این صورت که یک فنجان روغن نارگیل را با 2 قاشق چای خوری روغن زیتون مخلوط کرده و سپس 3 قاشق چای خوری نشاسته ذرت نیر به آن بیفزایید، این مواد را به قدری با هم مخلوط کنید تا شکلی خمیری به خود بگیرد. شما همچنین می‌توانید 4 قاشق چایخوری آبلیمو به این مواد اضافه کنید و از فواید شگفت انگیز آبلیمو برای موهای خود نیز بهره مند شوید.

موهای خود را به دسته‌های مختلف تقسیم بندی کرده و هر قسمت را به خوبی به ترکیب نهایی، آغشته کنید. سپس آن‌ها را با استفاده از یک کلاه پلاستیکی پوشانده و اجازه دهید مواد حدود 1.5 الی 2 ساعت روی سرتان باقی بماند.

ترکیب آووکادو و روغن زیتون

از دیگر مواد کراتینه مو در منزل می‌توان به ترکیب آووکادو و روغن زیتون اشاره کرد.

برای تهیه این ماسک ابتدا یک آووکادو رسیده را له کرده و ترکیب آن با مقداری روغن زیتون را به موهای سرتان بمالید. پس از اینکه مطمئن شدید تمام تارهای مویتان توسط ترکیب بدست آمده پوشانده شد، یک پلاستیک بر روی سر خود قرار داده و حدود نیم ساعت صبر کنید تا مواد تاثیر خود را بگذارند. پس از این مدت می‌توانید با استفاده از یک شامپو، موهای خود را بشویید.

کراتینه مو با ماسک موز و آووکادو

موز به این دلیل که سرشار از نوعی اسید آمینه است به از بین بردن آسیب‌های ناشی از کمبود پروتئین کمک شایانی می‌کند. آووکادو نیز حاوی ویتامین‌های مفید اعم از ویتامین ث و ای می‌باشد.

ترکیب موز و آووکادو موجب شفاف سازی موهای کدر می‌شود و استفاده از آن به ویژه برای افرادی که در مناطقی با شرایط بد آب و هوایی، سکونت دارند، بسیار توصیه می‌شود.

ماسک موز و آووکادو علاوه بر شفاف سازی موهای کدر، حالت قشنگی نیز به موها می‌دهد و موجب ترمیم سازی موهای خشک می‌شود. همچنین به افزایش سرعت رشد موها نیز کمک می‌کند.

 برای تهیه این ماسک علاوه بر موز و آووکادو به روغن جوانه گندم و گلاب نیز نیاز است.

طرز تهیه این ترکیب به این صورت است که ابتدا یک عدد موز را به خوبی له کنید تا شکلی یکدست به خود بگیرد، سپس 1 آووکادو رسیده، 1 قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم و 1 قاشق چای خوری گلاب را به ظرف موز له شده اضافه کنید. این مواد را تا جایی که ماده ای خمیری شکل بدست آید، هم بزنید. اکنون بهترین کراتین مو در منزل آماده است و می‌توانید موهای خود را با استفاده از برس مو به این مواد، آغشته کنید.

اجازه دهید مواد کراتین حدود 30 الی 45 دقیقه بر روی موهایتان بماند و پس از گذشت این زمان، موهای خود را با  شامپویی ملایم، شسته و آبکشی نمایید.

اگر می‌خواهید نتیجه مطلوبی از این ماسک بگیرید، حتما به صورت مداوم حداقل هفته ای یک مرتبه از آن استفاده کنید.

بهترین مارک کراتینه مو

بهترین مارک کراتینه مو

ترکیب شیر نارگیل و گل مینا

شیر نارگیل حاوی مقدار زیادی پروتئین است و برای سلامت موها بسیار مفید می‌باشد.

گل مینا نیز دارای مقدار زیادی اسید آمینه است و موجب می‌شود تا ریشه موها تقویت شده و همچنین از جمله مواد مغذی برای موهای سر به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا مو از فولیکول‌های به خواب رفته نیز رشد کند.

ماسک شیر نارگیل و گل مینا، موهای شکننده را ترمیم کرده و همچنین مانع از شکستگی و شکافتن موهای سالم می‌شود. از دیگر خواص این ماسک می‌توان به قدرت بالای آن در بهبود موهای خشک شده، اشاره کرد.

خوب است بدانید که گل مینا با نام گیاه  هیبیسکوس (Hibiscus) نیز شناخته می‌شود.

برای تهیه این ماسک به مواد زیر نیاز است:

  • شیر نارگیل
  • گل مینا
  • عسل
  • ماست
  • ژل آلوئه ورا

هر زمان که قصد داشتید با استفاده از این ماسک، موهای خود را در منزل، کراتینه کنید، تنها کافیست مقدار لازم از هر یک از این مواد را به خوبی با هم ترکیب کرده و تا شکل خمیری به خود بگیرند.

سپس موهای خود را دسته بندی کنید و با استفاده از برس مخصوص مو، ماسک تهیه شده را به تمام قسمت‌های موی خود بزنید.

اجازه دهید مواد، حداقل 30 دقیقه بر روی موهایتان باقی مانده و سپس با استفاده از شامپویی مخصوص و ملایم، مواد روی موهای سر خود را شسته و آبکشی نمایید.

کیک خردل؛ معجزه ای در میان مواد کراتینه مو در منزل

کیک خردل (کیک روغن خردل)، حاوی مقدار زیادی پروتئین است و به همین دلیل برای مو، فواید بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید به هیچ عنوان از آن غافل نشوید. جالب است بدانید که کیک خردل یکی از ترکیبات اصلی اغلب پاک کننده‌های مو است و قادر است سرعت رشد موها را تا حد زیادی افزایش دهد.

برای ساخت این ماسک تنها به آب و کیک روغن خردل نیاز است. البته ناگفته نماند که می‌توانید مقداری پودر شنبلیله نیز به آن‌ها اضافه کنید.

طرز تهیه ماسک کیک خردل به شرح زیر است:

مقدار مورد نیاز از هر یک از مواد نام برده شده را در کاسه ای بریزید و اجازه دهید به همین شکل حدود یک شب در ظرف بمانند و سپس مواد را با هم مخلوط کنید.

اگر ترکیب نهایی، بیش از حد خشک شده بود به آن‌ها مقداری آب اضافه کنید.

اکنون ماسک، آماده استفاده است و می‌توانید روی موهای خود بمالید.

حدودا 20 دقیقه صبر کنید تا مواد روی موهای سر بماند.

پس از آن وقت شست و شوی موها می‌رسد، بنابراین موهای خود را با شامپویی ملایم به خوبی بشویید.

مراحل کراتینه مو در منزل

کراتینه در منزل در 5 مرحله امکان پذیر است. این مراحل عبارتند از:

شستشوی موها

کراتینه مو در منزل در قدم اول برای کراتینه کردن در منزل، موهای خود را با استفاده از شامپوی متناسب با جنس موهایتان و همچنین مخصوص کراتینه کردن شست و شو دهید. در حین شامپو زدن، آرام آرام پوست سر خود را با نوک انگشتانتان ماساژ دهید.

تعداد دفعات شستشوی موها قبل از کراتینه کردن بسته به جنس و ویژگی‌های موی هر فرد متفاوت است. به این معنا که اگر موهایتان صاف است تنها دو مرتبه شستشو کافیست و اما اگر موهایتان خیلی مجعد شده لازم است که 3 مرتبه شامپو بزنید.

اهمیت استفاده از شامپوی مخصوص کراتینه و همچنین متناسب با جنس موهای خود را به هیچ عنوان برای کراتینه کردن دست کم نگیرید، زیرا تاثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی دارد.

مواد گذاری کراتینه مو در منزل

کراتینه مو در منزل برندهای مختلفی مواد کراتینه تولید و روانه بازار کرده‌اند که فرمولاسیون هر یک از آن‌ها با دیگری تفاوت‌هایی دارد. و همین امر موجب شده تا نتوان یک نسخه یکسان برای استفاده از تمامی مواد کراتینه پیچید. شما می‌توانید پس از خرید مواد کراتینه، دستورالعمل روی جعبه آن را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید.

سپس رطوبت موهای خود را با حوله ای تمیز به گونه ای که کاملا خشک نشوند، بگیرید تا مواد کراتینه به خوبی به موهایتان، جذب شوند.

در نهایت پس از آغشته کردن تمامی تارهای موی خود به بهترین مواد کراتینه مو در منزل، شروع کنید به ماساژ دادن موهای خود.

شانه زدن موها

زمانی که مواد کراتینه روی موهایتان وجود دارد لازم است که موهای خود را شانه کنید. بدین منظور بهتر است از شانه ای از جنس چوب و همچنین با دندانه‌های درشت استفاده کنید. نکته قابل توجه در خصوص شانه زدن موها، نحوه انجام این کار است که باید خیلی آرام انجام گیرد تا آسیبی به موها وارد نشود.

شست و شو پس از کراتینه کردن

کراتینه مو در منزل مدت زمانی که لازم است مواد کراتینه روی موها بماند به فاکتورهای مختلفی از جمله هدف هر فرد از کراتینه کردن، جنس موی افراد  و … بستگی دارد، اما در حالت کلی زمان مناسب برای باقی ماندن مواد روی موها چیزی حدود 20 الی 50 دقیقه است.

در نهایت پس از گذشت زمان مناسب، موهای خود را با آب ولرم شست و شو دهید. این کار را با ملایمت و دقت انجام دهید تا نه آسیبی به موها وارد شود و نه ذره ای از مواد کراتینه بر روی موها باقی بماند.

خشک و اتو کردن موها

کراتینه مو در منزل اگر از پاک شدن مواد از روی تمامی تارهای موی خود اطمینان پیدا کردید. وقت خشک کردن موها می‌رسد و پس از آن نیز لازم است که برای ثابت نگه داشتن مواد بر روی موها آن‌ها را اتو کنید.

بدین منظور موهای خود را به دسته‌های مختلف تقسیم کرده و هر قسمت را به طور جداگانه، اتو بکشید. در حین اتو کردن هر قسمت از موها، توجه به این نکته الزامی است که به هر قسمت، حرارت یکسان بخورد.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم نکاتی بیان کنیم تا با استفاده از مواد کراتینه مو در منزل بتوانید موهای خود را کراتینه کنید و از زیباتر شدن خود لذت ببرید. از اینکه وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب صرف نمودید بی نهایت متشکریم.

اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از کراتینه کردن در منزل را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.