مجله آموزشی

علت ریزش مو یائسگی در خانم ها چیست ؟

ریزش مو یکی از متداول ترین مشکلاتی است که به دلیل این نوسانات هورمونی بروز پیدا می کند. ریزش شدید موها در یائسگی می تواند استرس و نگرانی های زیادی را برای بانوان ایجاد نماید. بنابراین پیشگیری و درمان این مشکل از اهمیت بسیار زیادی برای بانوان برخوردار است.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

هنگامی که بانوان وارد دوران میانسالی و یائسگی می شوند، بیشتر از قبل به زیبایی و سلامت خود اهمیت می دهند. زیرا در این دوران شادابی و سلامت بدن به مرور کاهش پیدا می کند و این موضوع می تواند بسیار آزاردهنده باشد. یکی از مشکلاتی که اکثر بانوان در دوران یائسگی با آن مواجه می شوند، نازک شدن و ریزش مو ها می باشد. به طور کلی یائسگی فرایندی بیولوژیکی است که تمامی بانوان با آن مواجه می شوند. اختلالات هورمونی در این دوره می تواند مشکلات فیزیکی متعددی را برای فرد ایجاد نماید.

ریزش مو یکی از متداول ترین مشکلاتی است که به دلیل این نوسانات هورمونی بروز پیدا می کند. ریزش شدید موها در یائسگی می تواند استرس و نگرانی های زیادی را برای بانوان ایجاد نماید. بنابراین پیشگیری و درمان این مشکل از اهمیت بسیار زیادی برای بانوان برخوردار است. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با دلایل ریزش مو یائسگی و موثرترین راهکارهای درمان آن، به طور کامل آشنا کنیم.

 

علت ریزش مو یائسگی در خانم ها چیست ؟

علت ریزش مو یائسگی در خانم ها چیست ؟

 

دلایل ریزش مو در یائسگی

اصلی ترین دلیل ریزش مو یائسگی اختلال در تعادل هورمونی می باشد. به طور کلی با ورود به دوره یائسگی میزان هورمون پروژسترون و استروژن در بدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این هورمون ها نقش بسیار موثری در تقویت موها و کمک به رشد سریع تر آن ها دارند. بنابراین می توانند در افزایش طول عمر تارهای مو نیز بسیار تاثیرگذار باشند. زمانی که تولید این هورمون ها در بدن کاهش می یابد، روند رشد موها نیز کندتر می شود. در نهایت عمر مفید آن ها نیز کم شده و سریع تر ریزش پیدا می کنند. از طرفی کاهش این هورمون ها در بدن منجر به افزایش هورمون آندروژن در بدن بانوان می شود. این هورمون مردانه فولیکول های مو را کوچک می نماید و در نهایت منجر به تسریع ریزش موها می شود.

البته دلایل دیگری نیز وجود دارند که می توانند در ریزش مو یائسگی نقش داشته باشند. استفاده از رژیم غذایی ناسالم، عدم توجه به چکاپ های سالانه و مواد مغذی موجود در بدن، افزایش استرس و … از دیگر عواملی هستند که می توانند به ریزش شدید موها در دوران یائسگی منجر شوند. با این وجود اصلی ترین و شایع ترین دلیل بروز این مشکل در دوران یائسگی اختلالات هورمونی می باشد. به همین دلیل انجام چکاپ های ضروری در یائسگی و توجه به شرایط جسمی و روحی در این دوره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

دلایل ریزش مو در یائسگی

دلایل ریزش مو در یائسگی

 

راهکارهای پیشگیری از ریزش مو یائسگی

از آنجایی که ریزش مو می تواند تاثیر منفی بسیار زیادی در زیبایی و شادابی چهره داشته باشد، می تواند احساس نارضایتی را نیز در بانوان افزایش دهد. به همین دلیل ممکن است بسیاری از بانوان پیش از ورود به دوره یائسگی نگران بروز این مشکل باشند. خوشبختانه امروزه راهکارهای مختلفی وجود دارند که می توانند میزان ریزش موها را در یائسگی به طرز قابل توجهی کاهش دهند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که نگران این موضوع هستید، می توانید از راهکارهای زیر برای پیشگیری از بروز ریزش مو یائسگی جلوگیری نمایید.

کاهش استرس :

  • اولین راهکار برای پیشگیری از ریزش مو در یائسگی، کاهش استرس است. زمانی که استرس خود را کنترل نمایید، می توانید تا میزان زیادی به حفظ تعادل هورمونی کمک کنید. فراموش نکنید که استرس یکی از اصلی ترین دلایل اختلالات هورمونی است. بنابراین بهتر است با استفاده از راهکارهای موثر در مدیریت استرس، آن را از خود دور کنید.

ورزش و تحرک :

  • ورزش کردن و داشتن تحرک از لازمه های یک زندگی سالم است. به همین دلیل برای حفظ سلامتی و شادابی بدن بهتر است به طور روزانه ورزش کنید. البته نیازی نیست که از ورزش های تخصصی و سنگین استفاده نمایید. پیاده روی روزانه، یوگا و … نیز می توانند در حفظ تعادل هورمونی و پیشگیری از عوارض یائسگی کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید : درمان ریزش مو ناشی از شوره سر…

 

نوشیدن آب کافی :

  • تامین رطوبت مورد نیاز موها نقش بسیار موثری در پیشگیری از ریزش مو دارد. بنابراین نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در طول روز می تواند در پیشگیری از آسیب دیدگی های مو و حفظ سلامت بدن نقش بسیار موثری داشته باشد.

عدم استفاده از داروهای خودسرانه :

  • فراموش نکنید که برخی از داروها می توانند دلیل اصلی ریزش مو باشند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از بروز این مشکل، از مصرف خودسرانه دارو اجتناب نمایید.

 

راهکارهای پیشگیری از ریزش مو یائسگی

راهکارهای پیشگیری از ریزش مو یائسگی

 

بهترین روش های درمان ریزش مو یائسگی

برای درمان ریزش مو یائسگی روش های مختلفی وجود دارند که با توجه به شرایط موها می توانید از آن ها استفاده نمایید. از متداول ترین روش های بهبود ریزش موها می توان به داشتن تغذیه سالم، رسیدگی به موها، تامین مواد مغذی مورد نیاز مو و … اشاره داشت. اما در برخی از مواقع ممکن است این روش ها نتوانند در درمان کامل این مشکل موثر باشند. در این صورت بهتر است از روش های جدی تری استفاده شود. رایج ترین این روش ها عبارتند از:

PRP : تزریق پی آر پی یکی از روش های موثر در درمان ریزش مو یائسگی می باشد، که از طریق میکرو اینجکشن پلاکت های خونی را به پوست سر تزریق می نماید. با استفاده از این روش خون رسانی به پوست سر افزایش می یابد و ریشه های مو تحریک می شوند. بنابراین سرعت رشد موها نیز افزایش پیدا می کند.

 

بیشتر بخوانید : درمان قطعی ریزش مو…

 

لیزر درمانی : از دیگر روش های درمان ریزش مو یائسگی، لیزر درمانی آن هاست. در این روش با کمک لیزر کم توان فعالیت سلول های پوست سر افزایش پیدا می کند. در نهایت سلول های فرسوده از بین رفته و سلول های جوان جایگزین آن ها می شوند. این موضوع موجب رشد سریع تر موها خواهد شد. از این روش درمانی معمولا برای آلوپسی آندروژنیک، ریزش ژنتیکی مو و طاسی های الگودار استفاده می گردد.

HRT : اچ آر تی نیز از دیگر روش های درمان ریزش مو در دوره یائسگی محسوب می شود، که آن را جایگزینی هورمونی نیز می نامند. با توجه به اینکه اصلی ترین دلیل ریزش موها در طول یائسگی اختلالات هورمونی می باشد، استفاده از این روش می تواند به تعادل هورمونی کمک نماید. به همین دلیل می توان این روش را موثرترین روش برای درمان ریزش شدید موها در دوره یائسگی شناخت.

 

نکات قابل توجه در رابطه با دوران یائسگی و حفظ سلامت موها

  1. اگر می خواهید در دوره یائسگی شاهد ریزش موهای خود نباشید، بهتر است با آن ها مهربان تر برخورد کنید. بنابراین از شانه زدن غیر اصولی و بستن محکم موهای خود با استفاده از کش خودداری نمایید. همچنین هنگام شستشوی موها از آب داغ و شامپوهای حاوی سولفات استفاده نکنید. استفاده از مواد شیمیایی بسیار قوی مانند دکلره را نیز فراموش کنید. در این صورت می توانید تا میزان بسیار زیادی از ریزش شدید موها در یائسگی پیشگیری نمایید.
  2. اختلال در عملکرد غده تیروئید نیز می تواند منجر به بروز ریزش مو شود. از طرفی احتمال مبتلا به اختلالات تیروئیدی در یائسگی افزایش می یابد. به همین دلیل بانوانی که دچار پرکاری و یا کم کاری تیروئید هستند، در یائسگی شاهد ریزش بیشتر موهای خود خواهند بود. بنابراین بهتر است به موقع برای تشخیص و درمان اختلالات تیروئیدی اقدام نمایید.
  3. استفاده از تغذیه سالم و کامل نیز نقش بسیار موثری در بهبود ریزش مو یائسگی دارد. از آنجایی که کمبود مواد مغذی و ویتامین ها در یائسگی عاملی برای ریزش موها محسوب میشوند، تامین این مواد مغذی می تواند در بهبود این مشکل نقش بسیار موثری داشته باشد. فیبر، پروتئین، زینک و … از جمله مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موها می باشند. از طرفی می توانند میزان انسولین را در بدن تنظیم نموده و از بروز دیابت نیز جلوگیری نمایند. فراموش نکنید که بیماری دیابت به تنهایی می تواند دلیل ریزش موها باشد.
  4. استفاده نمودن از مولتی ویتامین ها نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود ریزش مو یائسگی داشته باشد. به طور مثال ویتامین A منجر به تقویت فولیکول های مو می شود. همچنین ویتامین E در محافظت از موها در برابر آسیب دیدگی بسیار موثر است. ویتامین C نیز می تواند به ترمیم نمودن سلول های آسیب دیده مو بپردازد و شادابی موها را بازگرداند.

 

نکات قابل توجه در رابطه با دوران یائسگی و حفظ سلامت موها

نکات قابل توجه در رابطه با دوران یائسگی و حفظ سلامت موها

 

احیاء و تقویت مو در کلینیک تخصصی کراتین مقدم

کراتین و صافی مو نیز می تواند در درمان ریزش مو بسیار موثر باشد. از آنجایی که در این روش پروتئین ضروری موها به طور مستقیم تامین می شود، ریزش موها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به طور کلی استفاده از روش های مستقیم مانند پروتئین تراپی، آرگان تراپی، کراتین، بوتاکس مو و … می تواند در بهبود ریزش مو و احیاء رایگان موها بسیار موثر باشد.

کراتین مقدم از بهترین و معتبرترین مراکز کراتین رایگان است، که می تواند به تقویت موها و توقف ریزش آن ها کمک کند. مواد و متریال مورد استفاده در این مرکز به طور مستقیم از بهترین برندهای موجود در بازار تهیه می شوند. بنابراین می توانند تاثیرات فوق العاده ای روی موهای شما داشته باشند. از طرفی افرادی که در این مجموعه فعالیت می کنند از تخصص و تجربه بالایی در زمینه احیاء و صافی رایگان موها برخوردار هستند. به همین دلیل می توانند با توجه به شرایط موهای شما و میزان ریزش آن ها بهترین و موثرترین روش را برای تقویت و بهبود آن ها مورد استفاده قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.