مجله آموزشی

صفر تا صد دلایل ایجاد شوره سر

شوره سر یا درماتیت سبوره یکی از شایع ترین و رایج ترین عارضه هایی است که افراد با آن مواجه می شوند ، در این مقاله قصد داریم علل و راه های درمان این عارضه را بررسی کنیم.

فهرست مطلب:

1/5 - (1 امتیاز)

شوره سر یا درماتیت سبوره یکی از شایع ترین و رایج ترین عارضه هایی است که افراد با آن مواجه می شوند. شوره در اثر تجمع سلول های مرده پوست در مو ایجاد شده و با برخی عوارض نظیر خارش همراه است. این عارضه در تمامی افراد اعم از مرد و زن در هر سنی نمایان می شود.

لازم به ذکر است بدانید شوره سر در افراد با شدت های مختلف رخ می دهد و از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. این عارضه در واقع در اثر خشکی و چربی بیش از حد پوست سر مشاهده می شود. شوره معمولا فاقد ضرر است و تنها بر روی زیبایی و آراستگی ظاهری فرد تاثیر نامطلوبی بر جای می گذارد.

یکی از مهمترین و بارزترین دلایل ایجاد شوره سر، عدم رعایت بهداشت فردی است. معمولا افرادی که موی خود را مرتب شانه نزده و آنها را به خوبی نمی شویند بیشتر به این عارضه دچار می شوند. برخی عوامل دیگر نظیر سن افراد، تغییرات آب و هوایی، میزان استرس افراد، برخی بیماری ها و …نیز در ایجاد و تشدید این عارضه نقش مهم و موثری ایفا می کنند.

بررسی ها نشان می دهد علت اصلی و دقیق شوره سر هنوز شناخته نشده است. برخی پزشکان متخصص علت اصلی این عارضه را مشکلات هورمونی می دانند. به عبارتی، تا زمانی که علت بروز این عارضه شناسایی نشود نمی توان به درمان آن اقدام نمود.

نکته: در صورتی که شوره سر بدون علائم بروز یابد فاقد ضرر و زیان است. زمانی که برخی علائم نظیر خارش و … با شوره همراه باشد مراجعه به پزشک الزامی است. در این صورت افراد با استفاده از راهکارهای مناسب ارائه شده توسط پزشک، می توانند از تشدید این عارضه جلوگیری کنند.

 

"صفر

 

انواع شوره مو:

 

یکی از شایع ترین عارضه های پوستی، شوره سر است که ظاهری ناخوشایند دارد. این عارضه در میان مردان رایج تر از زنان است و به هر اندازه سن افزایش یابد امکان بروز این اختلال نیز در فرد بیشتر است.

شوره سر دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

  • شوره پوست خشک:

یکی از معمول ترین و رایج ترین انواع شوره سر، شوره خشک است که اغلب در فصل زمستان بروز می یابد. این شوره ها سفید و ریز هستند و سبب ایجاد خارش خفیف در سر می شوند. برای جلوگیری از بروز این نوع شوره باید از شامپوهای مرطوب کننده و درمان های خانگی نظیر روغن نارگیل و … استفاده شود.

  • شوره پوست چرب:

یکی دیگر از انواع شوره سر، شوره پوست چرب است که در اثر ایجاد غدد تولید کننده سبوم بروز می یابد. سبوم ماده روغنی است که پوست سر را تحریک و سبب ایجاد شوره می شود. این نوع شوره اغلب بزرگ تر و برجسته تر از شوره موی خشک است.

  • شوره ناشی از قارچ مالاسزیا:

یکی از رایج ترین دلایل بروز شوره سر، قارچ مالاسزیا است که بر روی بدن و سر نمایان می شود. در صورتی که پوست سر بیش از حد چرب باشد این عارضه بروز می یابد و در نهایت منجر به بروز بیماری های پوستی نظیر شوره می شود.

  • شوره سبورئیک:

بدترین نوع شوره سر، این نوع شوره است که سبب بروز التهاب، حساسیت، خارش و قرمزی روی پوست سر می شود.

  • شوره پسوریازیس:

گاهی اوقات شوره در اثر بیماری پسوریازیس بروز می یابد که این نوع شوره اغلب با خارش خفیف همراه است و میتواند به صورت مستمر باشد. چنانچه این عارضه درمان نشود برخی عفونت های جدی و خونریزی در فرد ایجاد می شود.

 

انواع شوره مو

انواع شوره مو

 

عوامل موثر در بروز شوره سر:

 

شوره سر یکی از عارضه های مزمن پوست سر است که با برخی عوارض و علائم نظیر ورقه ورقه شدن پوست سر و … همراه می باشد. به طور کلی، سلول های مرده موجود در پوست و مو قابل مشاهده نیستند و تنها با علائمی نظیر شوره، خارش و… نمایان می شوند.

بررسی ها نشان می دهد برخی علل در بروز و ایجاد این عارضه تاثیرگذار هستند. نکته قابل توجه این است که این اختلال قابل بهبود و درمان می باشد. برخی از مهمترین و برجسته ترین عوامل موثر در بروز شوره سر عبارتند از:

  • پوست خشک:

پوست خشک بیشتر از دیگر انواع پوست در معرض این عارضه قرار دارد. به منظور جلوگیری از بروز این اختلال باید رطوبت سر را کنترل کنید.

  • پوست چرب:

پوست سر چرب نیز از عوامل بروز شوره است که در اثر افزایش چربی ایجاد می شود. به منظور جلوگیری از این شوره ها باید چربی پوست سر با استفاده از محصولات مناسب کنترل شود.

  • پوست حساس:

یکی از عوامل موثر در بروز شوره سر، پوست حساس است. برای جلوگیری از این عارضه باید علت حساسیت پوست شناسایی شود.

  • شستن نامنظم مو:

چنانچه مو به صورت نامنظم شسته شود، سلول های مرده پوست و چربی افزایش می یابد و شوره ایجاد می شود.

  • بیماری های زمینه ای و خاص:

برخی از بیماری ها نظیر پارکینسون، حمله قلبی، ضعف سیستم ایمنی، افسردگی، سکته های قلبی و مغزی و … نیز می توانند عللی برای بروز این بیماری محسوب شوند.

نکته: علاوه بر موارد فوق، برخی عوامل نیز می توانند در بروز شوره سر تاثیر فوق العاده ای داشته باشند این موارد عبارتند از:

  • استفاده از محصولات نامناسب و حساسیت زا
  • رژیم غذایی نامناسب و غیر اصولی
  • مخمرها
  • سن و عوامل هورمونی

 

"عوامل

 

ترفندها و راهکارهای درمان شوره:

 

همانطور که میدانید درماتیت به عنوان یک اختلال رایج شناخته شده و در اشکال مختلف بروز می یابد. برای بهبود و درمان این عارضه راهکارهای متعددی وجود دارد که به کار گرفتن آنها تا حد زیادی به شناسایی نوع شوره بستگی دارد. در پاره ای از اوقات برای درمان این عارضه از روش های درمانی طبیعی و گاه نیز از تکنیک های درمانی و پزشکی استفاده می شود.

برخی از موثرترین و رایج ترین راهکارهای درمان شوره سر عبارتند از:

  • کنترل استرس و اضطراب
  • شستن و شانه زدن مرتب مو
  • اجتناب از محصولات حاوی مواد شیمیایی و مضر برای مو
  • استفاده از شامپو ضد شوره
  • تغذیه و رژیم غذایی مناسب
  • درمان های خانگی و طبیعی

نکته: در پاره ای از اوقات شدت و میزان شوره سر به صورت ناچیز و اندک است و درمان آن به اسانی و با تکیه بر روش های ساده امکان پذیر می باشد. اما در صورتی که این عارضه تشدید شود درمان آن نیز به مراتب دشوارتر و تخصصی تر خواهد شد.

 

آموزش ابریشم سازی مو در خانه !

 

لازم به ذکر است بدانید استفاده از برخی محصولات و ماسک های خانگی نیز می تواند در کاهش و کنترل شوره سر تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. این مواد عبارتند از:

  • روغن درخت چای
  • روغن نارگیل
  • آلوئه ورا
  • سرکه سیب
  • جوش شیرین
  • مصرف امگا 3
  • مصرف پروبیوتیک ها

نکته: شوره سر به عنوان یک اختلال و مشکل رایج شناخته شده که گاهی درمان قطعی آن دشوار است. اما استفاده از روش های فوق، می تواند در بهبود و تسکین این عارضه نقش موثری ایفا کند. افراد می توانند با استفاده از روش های درمانی به تنهایی یا به صورت ترکیبی با دیگر محصولات و مواد شیمیایی، از اثرات و عوارض جانبی این عارضه بکاهند.

 

ترفندها و راهکارهای درمان شوره

ترفندها و راهکارهای درمان شوره

 

نکات مهم پیرامون شوره سر:

 

شوره سر یک عارضه بی خطر است که تنها بر روی زیبایی فرد تاثیر نامطلوب و نامناسبی دارد. بروز این اختلال متاثر از عوامل محیطی و فردی متعددی است که باید تا حد امکان آنها را کنترل کرد. برای درمان شوره برخی مراقبت های فردی وجود دارد که با انجام و اجرای آنها می توانید این مشکل را برطرف کنید.

 مدت زمان این مشکل به صورت متغیر است و به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد. گاهی این عارضه در فرد به صورت کوتاه مدت و موقت نمایان شده و گاهی به صورت طولانی مدت می باشد. به عبارتی، مدت زمان این اختلال تا حد زیادی به فرد بستگی دارد چرا که برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض این عارضه قرار دارند.

تشخیص و شناسایی این بیماری ، ساده و آسان است. افراد می توانند با مراجعه به پزشک متخصص نوع شوره را تشخیص داده و از ترفندهای مناسب برای درمان ان استفاده کنند. پزشک با انجام برخی معاینات می تواند علت اصلی و ریشه ای این مشکل را پیدا کند.

نکته قابل توجه این است که افراد پیش از اینکه از مواد و محصولات ضد شوره برای درمان و کنترل آن استفاده کنند باید با پزشک متخصص مشورت کنند. به طور کلی، شوره ناشی از میکروبی است که بر روی پوست سر ایجاد می شود؛ حال پوست سر می تواند مرطوب باشد یا خشک. لذا رشد و پیشرفت شوره در محیط های گرم و مرطوب بیش از شرایط و مکان های دیگر می باشد.

 

"نکات

 

معرفی محصولات مناسب برای درمان شوره سر:

 

همانطور که میدانید داشتن موی سالم از مهمترین خواسته ها و دغدغه های افراد است. عوامل و عناصر متعددی بر روی زیبایی چهره فرد تاثیر گذار است که یکی از مهمترین آنها داشتن موی سالم است. گاهی ایجاد شوره سر می تواند سبب آشفتگی و خجالت هر چه بیشتر فرد در اجتماع و در برخورد با دیگران شود.

پیشرفت تکنولوژی سبب شده برخی محصولات برای درمان این مشکل تهیه و تولید شوند. اکنون به معرفی محصولات و شامپوهای موثر برای درمان شوره می پردازیم:

  • فیتو
  • هد اند شولدرز
  • ایروکس
  • فولیکا
  • کلیر
  • استم سل

نکته: گاهی اوقات شوره سر تشدید شده و سبب بروز ریزش مو می شود. برای جلوگیری از این عارضه باید با پزشک متخصص مشورت کنید و از محصولات در برند معتبر آنها استفاده کنید.

در نهایت…

توصیه می شود به منظور بهبود، کنترل و درمان شوره سر، تمامی اصول فوق به درستی رعایت شود. در صورتی که افراد بخواهند این عارضه را با استفاده از محصولات بهداشتی و شیمیایی درمان کنند باید به برند و کیفیت آنها اهتمام اساسی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.