مجله آموزشی

رشد و تغذیه مو با بیوتین

بیوتین یکی از انواع ویتامین B می باشد که نقش بسیار موثری در رشد و تغذیه مو دارد ، به همین دلیل زمانی که بدن با کمبود ویتامین مواجه می گردد ، موها به شدت ضعیف شده و دچار ریزش می شوند.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

بیوتین یکی از انواع ویتامین B می باشد که نقش بسیار موثری در رشد و تغذیه مو دارد. به همین دلیل زمانی که بدن با کمبود ویتامین مواجه می گردد، موها به شدت ضعیف شده و دچار ریزش می شوند. امروزه روش های مختلفی وجود دارند که می توانند به تامین بیوتین مورد نیاز بدن کمک کنند. استفاده از مکمل های غذایی، مواد غذایی غنی از ویتامین B، محصولات مراقبتی مناسب و … از رایج ترین روش های تامین بیوتین محسوب می شوند.

بیوتین یا همان ویتامین B7 می تواند مواد مغذی موجود در بدن را به انرژی تبدیل نماید. از طرفی می تواند علاوه بر موها به تقویت ناخن ها و حفظ سلامتی پوست نیز کمک نماید. اما نکته قابل توجه این است که بیوتین چگونه می تواند به احیاء مو کمک کند و در صورت کمبود ویتامین B7 در بدن چه اتفاقی برای موها می افتد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تاثیرات بیوتین بر رشد و احیاء رایگان موها به طور کامل آشنا کنیم.

 

رشد و تغذیه مو با بیوتین

رشد و تغذیه مو با بیوتین

 

تاثیر بیوتین در رشد و تغذیه مو

اگر به دنبال تقویت و تغذیه موهای خود بوده اید، قطعا بارها در رابطه با ویتامین B7 یا بیوتین شنیده اید. بیوتین از جمله ویتامین های بسیار ضروری می باشد که می تواند به تسریع رشد موها کمک کند. از طرفی NIH آمریکا معتقد است که مصرف این ویتامین در افزایش ضخامت و درخشندگی موها نیز بسیار موثر است. البته هنوز مدرکی مبنی بر تاثیرگذاری محصولات شیمیایی حاوی بیوتین بر رشد موها وجود ندارد. به طور کلی بیوتین نوعی ویتامین اساسی برای بدن می باشد که می تواند در افزایش توانایی بدن برای انجام فعالیت های داخلی کمک نماید. این ویتامین نقش بسیار موثری در تبدیل مواد غذایی دریافتی به انرژی دارد. به همین دلیل کمبود آن می تواند عوارض متعددی را برای بدن ایجاد نماید.

از مهم ترین خواص بیوتین برای بدن می توان به بهبود دیابت، تسکین دردهای عصبی ناشی از دیابت، ترمیم ناخن ها و بافت های عضلانی بدن اشاره نمود. کاهش التهابات بدن، تقویت ذهن و تنظیم کلسترول خون از دیگر فواید بیوتین در بدن می باشند. از طرفی بیوتین می تواند کراتین موجود در زیرساخت های بدن را تقویت نماید. کراتین نیز پروتئین اساسی و ضروری مورد نیاز پوست، مو و ناخن ها می باشد. بنابراین بیوتین نقش بسیار موثری در حفظ سلامتی پوست و مو دارد.

 

عوارض کمبود بیوتین در بدن

اگر می خواهید برای تغذیه مو و تسریع رشد آن از بیوتین استفاده نمایید، بهتر است بدانید که مصرف بیش از اندازه الکل موجب عدم جذب بیوتین می شود. همچنین افرادی که روزانه بیشتر از یک عدد سفیده تخم مرغ میل می کنند، معمولا دچار کمبود بیوتین هستند. اختلالات ژنتیکی، استعمال دخانیات و همچنین دیالیز کلیه نیز از دیگر عواملی می باشند که ممکن است منجر به کمبود بیوتین شوند. ویتامین B7 در روده ها تولید می شود. بنابراین در صورت وجود بیماری های روده و یا ورم معده نیز ممکن است تولید این ویتامین با اختلال مواجه شود.

 

بیشتر بخوانید : ابریشم سازی مو در خانه…

 

زمانی که میزان بیوتین در بدن کاهش می یابد میزان کراتین موها کاهش می یابد و صافی مو از بین می رود. بنابراین پس از مدتی موها خشک و وز می شوند و درخشندگی خود را نیز از دست می دهند. به طور کلی کمبود بیوتین در بدن با علائم و نشانه های مشخصی همراه است که در صورت بروز آن ها می توانید برای درمان این مشکل اقدام کنید. از اصلی ترین نشانه های کمبود بیوتین می توان به نازک شدن و ریختن موها، شکنندگی ناخن ها و بروز خشکی پوست اشاره نمود. افسردگی، خستگی، گزگز کردن دست و پا، خارش و قرمزی صورت و … نیز از دیگر نشانه های کمبود بیوتین در بدن می باشند.

 

عوارض کمبود بیوتین در بدن

عوارض کمبود بیوتین در بدن

 

تامین بیوتین مورد نیاز بدن برای تغذیه مو

برای تغذیه مو و کمک به رشد آن ها بهتر است بیوتین مورد نیاز بدن به طور کامل تامین شود. برای این کار می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. بهترین روش برای تامین بیوتین استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین B7 می باشد. به طور کلی بهترین منابع برای تامین بیوتین مورد نیاز موها عبارتند از:

  • زرده تخم مرغ :

یکی از غنی ترین منابع ویتامین B زرده تخم مرغ است. به طوری که مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ می تواند حدود 30 درصد از نیاز روزانه بدن به بیوتین را تامین نماید. البته مصرف زرده تخم مرغ به صورت خام می تواند خطر مسمومیت را افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است زرده به طور کامل پخته شود. در این صورت بیوتین موجود در آن نیز به طور کامل جذب می شود.

  • حبوبات :

نخود، عدس، لوبیا، دانه های سویا و سایر حبوبات نیز حاوی مقدار قابل توجهی بیوتین می باشند. بنابراین مصرف روزانه حبوبات می تواند بخشی از بیوتین مورد نیاز بدن را تامین کند. البته با توجه به نفخ ناشی از مصرف حبوبات، بهتر است پیش از مصرف آن ها را به طور کامل بجوشانید.

  • سیب زمینی شیرین :

سیب زمینی شیرین سرشار از مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان، بیوتین، فیبر و مواد معدنی می باشد. به همین دلیل استفاده از سیب زمینی پخته در برنامه غذایی می تواند بخشی از بیوتین مورد نیاز بدن را تامین کند.

  • دیگر منابع بیوتین :

آجیل ها، کلم بروکلی، قارچ، موز و ماهی سالمون نیز از دیگر مواد خوراکی هستند که حاوی مقدار قابل توجهی بیوتین می باشند. در صورتی که از مواد غذایی غنی از بیوتین نیز رژیم غذایی استفاده نشود. یا اینکه بدن با کمبود بیوتین مواجه باشد، می توان از قرص بیوتین استفاده نمود. البته محصولات مراقبتی متعددی نیز برای تغذیه مو وجود دارند که حاوی بیوتین می باشند.

 

تامین بیوتین مورد نیاز بدن برای تغذیه مو

تامین بیوتین مورد نیاز بدن برای تغذیه مو

 

نکات قابل توجه در رابطه با بیوتین جهت تغذیه مو

در صورتی که از مکمل های بیوتین برای تغذیه مو و ترمیم آسیب دیدگی های آن استفاده می نمایید، بهتر است ابتدا از میزان بیوتین موجود در بدن خود آگاهی پیدا کنید. از طرفی مصرف مکمل های بیوتین را بیش از شش ماه ادامه ندهید. به طور کلی بهتر است به جای استفاده از مکمل های بیوتین، از مواد غذایی حاوی ویتامین B7 به طور دائم استفاده نمایید.

اگر پزشک متخصص برای شما بیوتین تجویز نموده است، بهتر است از دوز مصرفی پیروی نمایید. همچنین مطابق با مدت زمان تجویز شده توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید.

 

نظر پزشکان در رابطه با بیوتین :

به طور کلی پزشکان پوست و مو معتقدند که مصرف بیوتین می تواند به تغذیه مو، افزایش ضخامت، درخشندگی و رفع کم پشتی آن کمک نماید. بنابراین اگر از رژیم غذایی مناسبی پیروی نمی کنید، بهتر است حتما از متخصص تغذیه بخواهید رژیم مناسبی برای شما تنظیم نماید.

در صورتی که پزشک برای تغذیه مو و تقویت آن مصرف مکمل های بیوتین را تجویز نمود، می توانید از این مکمل ها استفاده نمایید. اما در صورتی که پس از مصرف آن ها متوجه علائم غیر طبیعی در بدن خود شدید، بلافاصله مصرف مکمل ها را متوقف نمایید و به پزشک مراجعه کنید.

قطعا وجود بیوتین در بدن نقش بسیار موثری در تغذیه مو و احیاء آن دارد. اما همانطور که کمبود بیوتین با مشکلات متعددی همراه است، دریافت بیش از اندازه بیوتین توسط بدن نیز با عوارض مختلفی همراه می باشد. در صورتی که مکمل های بیوتین به صورت خودسرانه و بیش از حد مورد استفاده قرار بگیرند، منجر به اختلال در عملکرد کلیه ها می شوند. همچنین بروز اختلال در هضم، ترشح غیر متعادل انسولین و خارش پوست از دیگر مشکلات مصرف زیاد بیوتین می باشد.

 

نکات قابل توجه در رابطه با بیوتین جهت تغذیه مو

نکات قابل توجه در رابطه با بیوتین جهت تغذیه مو

 

کراتین مقدم

زمانی که موها به شدت دچار کمبود بیوتین باشد، می توان از روش های قوی تری برای تغذیه مو استفاده نمود. پروتئین تراپی، کراتین و بوتاکس مو از جمله روش هایی هستند که می توان برای کراتین و احیاء رایگان مو از آن ها استفاده نمود. در این روش ها ویتامین ها و مواد مورد نیاز مو به طور مستقیم به فولیکول های مو رسانده می شود. به همین دلیل نتیجه احیاء موها بهتر و سریع تر نمایان می گردد. اما نکته قابل توجه انتخاب مرکز مناسب و مواد مرغوب برای احیاء و کراتین رایگان موها می باشد. بسیاری از افراد در خانه برای کراتین و احیاء موهای خود اقدام می نمایند. در این صورت نیز تهیه مواد و متریال با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

 

بیشتر بخوانید : ماندگاری کراتین مو چقدر می باشد ؟

 

کراتین مقدم یکی از بهترین و معتبرترین مراکز کراتین و صافی رایگان مو می باشد که فعالیت خود را به طور تخصصی از سال 1396 آغاز نموده است. نکته قابل توجه در رابطه با این مجموعه استفاده از مواد و متریال بسیار مرغوب و با کیفیت می باشد. مجموعه مقدم از ابتدای فعالیت خود بهترین مواد احیاء و کراتین مو را به طور مستقیم از برترین برندهای موجود در دنیا تهیه می نماید. همین موضوع موجب شده تا تمامی مشتریان این مرکز از نتیجه خدمات تخصصی آن رضایت کامل داشته باشند.

از طرفی تمامی خدمات ارائه شده در مرکز کراتین مقدم به صورت تخصصی و توسط افراد حرفه ای و مجرب ارائه می شود. به همین دلیل است که این مجموعه توانسته طی این سال ها به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. از طرفی می توانید پیش از اقدام برای تقویت و تغذیه موهای خود از مشاوران این مرکز کمک بگیرید. آن ها با توجه به شرایط و نیاز موهای شما بهترین و مناسب ترین روش را برای تقویت موها به شما توصیه می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.