مجله آموزشی

کراتینه مو چیست؟ 0 تا 100 همه آنچه باید بدانید! +عکس

همه‌ی ما آگاه هستیم که المان‌های زیبایی و داشتن آن بسیار پراهمیت می‌باشد. این موضوع برای خانم‌ها از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. این موضوع باعث شده است که یک صنعت بزرگ شکل گیرد و گردش مالی بزرگی را به گردش درآورد. در کشور ما، ایران، یکی از محبوب‌ترین شغل‌ها محسوب می‌شود. از المان‌های زیبایی که بسیار پرطرفدار است، زیبا شدن مو است. یکی از روش‌هایی که می‌تواند موهای صاف، لخت زیبا و به اصطلاح شلاقی را به شما بدهد، روش کراتینه مو می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به ویژگی‌های کراتینه کردن مو می‌پردازیم.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

همه‌ی ما آگاه هستیم که المان‌های زیبایی و داشتن آن بسیار پراهمیت می‌باشد. این موضوع برای خانم‌ها از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. این موضوع باعث شده است که یک صنعت بزرگ شکل گیرد و گردش مالی بزرگی را به گردش درآورد. در کشور ما، ایران، یکی از محبوب‌ترین شغل‌ها محسوب می‌شود. از المان‌های زیبایی که بسیار پرطرفدار است، زیبا شدن مو است. یکی از روش‌هایی که می‌تواند موهای صاف، لخت زیبا و به اصطلاح شلاقی را به شما بدهد، روش کراتینه مو می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به ویژگی‌های کراتینه کردن مو می‌پردازیم.

ماده‌ی کراتین مو

به طور معمول در مواد کراتینه مو، فرمالدهید وجود دارد. اگر به ماهیت فرمالدهید دقت کنید متوجه می‌شوید که این ماده خاصیت سرطان‌زایی دارد. زمانی فرمالدهید به صورت گاز در می‌آید که در دمای اتاق قرار گیرد. از فرمالدهید برای ضد عفونی کردن نیز استفاده می‌شود اما به دلیل خطرات بسیار زیادی که دارد معمولا برای استفاده از آن جوانب احتیاط را رعایت می‌کنند.

چون در بعضی از مواد کراتینه مو فرمالدهید وجود دارد، ضررها و خطراتی را نیز در پی دارد. اگر برای هر چند ماه که به سراغ این روش می‌روید آن گونه خطری شما را تهدید نمی‌کند ولی برای متخصصان و افرادی که در این شغل فعالیت دارند و به  طور مداوم با این مواد در ارتباط هستند خطرات بسیاری وجود دارد که منجر به کاهش سیستم ایمنی آن افراد می‌گردد.

ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده کراتین، یک نوع خاصی از پروتئین می‌باشد که این پروتئین جذب مو می‌گردد و باعث ترمیم و احیا و زیبا و لخت شدن موی شما می‌گردد.

فواید کراتینه کردن مو

یکی از چالش‌ها و نکاتی که درباره‌ی روش کراتینه مو وجود دارد این است که این روش برای هر شخص متفاوت است زیرا جنس و بافت موی هر شخص مختص خود اوست و نمی‌توان از یک ماده و یا از یک برند برای همه استفاده کرد. ممکن است جنس موی شما نازک باشد و یا مقاومت کمتری داشته باشد لذا نمی‌توان از هر مارکی برای شما استفاده کرد. این روش مزیت‌های متفاوتی دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

  • اولین و مهم‌ترین ویژگی این روش صاف کردن و لخت سازی موهای شما می‌باشد.
  • این روش باعث می‌شود که موهای شما احیا گردد و اگر آسیب دیده باشند، موهای شما را ترمیم و بازسازی می‌کند
  • کراتینه کردن مو مقاومت مو را افزایش می‌دهد.
  • براق شدن و درخشندگی مو از دیگر عوامل زیبایی مو می‌باشد که کراتینه کردن آن را به وجود می‌آورد.
کراتینه مو چیست

کراتینه مو چیست

اساس و روش کراتینه کردن مو

اصولا برای انجام هر کاری نیاز به پیش بینی‌ها و مراقبت‌های ویژه‌ای می‌باشد. روش کراتینه مو نیز از این قاعده مستثنی نیست و چه قبل از انجام این فرآیند و چه بعد از آن، حتما باید قواعدی را در دستور کار خود قرار داد. برای مراقبت‌های قبل از روش کراتینه کردن مو، اولین مورد این است که آیا موهای شما نیاز به استفاده از این روش دارد یا خیر سپس می‌توانید به مراحل بعدی نیز فکر کنید.

اکثر کسانی که از این روش استفاده می‌کنند، معمولا دارای موهای فر، وز و مجعد هستند یا در اثر واکنش‌های شیمیایی از قبیل رنگ و دکلره کردن منجر به آسیب دیدن موهای خود گردیده‌اند و می‌خواهند که موهای خود را بازسازی کنند، در نتیجه از این روش برای موهای خود استفاده می‌کنند. درباره‌ی مراقبت‌های بعد از فرآیند کراتینه توضیحات جامعی وجود دارد زیرا بستگی به موارد مختلفی دارد از جمله این که برخی از برندها نیاز به قرنطینه کردن موها دارند و برخی دیگر نیاز به این قرنطینه نمی‌باشد.

ضررها و خطرات کراتینه کردن مو

با این که روش کراتینه کردن یک روش درمانی محسوب می‌شود و در مقایسه با سایر روش‌های زیبا سازی مو ( که شیمیایی محسوب می‌شوند ) بسیار کم خطرتر به شمار می‌رود اما باز هم خطرات بسیاری دارد. وجود همان فرمالدهید درون کراتین یکی از اصلی‌ترین ضررهای این روش محسوب می‌شود. استفاده زیاد فرمالدهید منجر به آسیب سیستم عصبی، حساسیت، اختلال در حافظه‌ی شما و … می‌گردد.

به صورت کلی روش کراتینه خطرات و مضرات مختلفی دارد که این خطرها شامل موارد زیر می‌گردند:

دمیج شدن ساختمان مو – حساسیت نشان دادن پوست سر – شروع به ریزش مو – ابتلا به سرطان‌های پوستی

برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید به مقاله 0 تا 100 کراتینه مو مراجعه کنید.

روش های کراتینه کردن مو

مهم‌ترین موضوع برای انجام این فرآیند، کسی است که می‌خواهد آن را اجرا کند. کراتینه کردن مو نیاز به یک فرد متخصص و آرایشگری دارد که برای چندین سال این فرآیند را انجام داده باشد تا علاوه بر این که این فرآیند را به درستی انجام دهد بتواند ماده کراتین و مارک مناسبی را با توجه به جنس و بافت مو برای شما ارائه دهد.

اصولا مشتریان این رشته به 2 دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول کسانی هستند که به دلیل رنگ و یا دکلره کردن مو، به بافت موی خود آسیب و دمیج وارد کرده‌اند و می‌خواهند این آسیب دیدگی‌ها را جبران کنند و دسته‌ی دوم کسانی هستند که موهای وز و فری دارند و می‌خواهند موهایی صاف، لخت و شلاقی داشته باشند.

پس اصولا روش‌های کراتینه مو به 2 دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل کراتینه برزیلی و کراتینه احیایی می‌گردند.

به طور خلاصه، روش کراتینه برزیلی برای کسانی مناسب است که دارای موهای وز، فر و مجعدی هستند و می‌خواهند موهای صاف و درخشانی داشته باشند. روش کراتینه احیایی برای کسانی مناسب است که حالت و فرم کلی موهای خود را دوست دارند و نمی‌خواهند که حالت موی آن‌ها تغییر کند مناسب است و صرفا برای بازسازی و احیای مو اقدام می‌کنند.

 

مارک های کراتین مو

اگر گذری به فروشگاه‌ها یا سالن‌های زیبایی زده باشید، متوجه تعدد برندهای مختلف در کاربردهای مختلف می‌شوید. متاسفانه به دلیل رقابت زیاد در این زمینه و همچنین گردش مالی زیاد آن، مارک‌ها و برندهای فیک بسیاری در بازار وجود دارد لذا تشخیص نوع اصل از نوع تقلبی نیز بسیار سخت شده است و حتما باید از یک متخصص و آرایشگر با تجربه‌ی چندین ساله کمک بگیرید تا هزینه‌ی شما بیهود نباشد.

2 نکته مهم در خرید مواد کراتین و یا خرید برند کراتین وجود دارد. اولین نکته این است که حتما در هنگام خرید به میزانی که فرمالین در آن برند وجود دارد توجه کنید چون اگر مقدار آن زیاد باشد به دستگاه تنفسی شما آسیب می‌رساند. دومین نکته این است که هدف خود را در استفاده‌ی این روش مشخص کنید که آیا صرفا برای احیا سازی مو اقدام می‌کنید و یا صافی و لختی آن هم برای شما اهمیت دارد. در ادامه چند مورد از بهترین مارک‌های کراتینه مو را برای شما آورده‌ایم که این برندها جز پرفروش‌ترین مارک‌ها در بازار محسوب می‌شوند.

گلوبال ( Global ) – آمازون ( Unico Amazonliss ) – ریو ( Rio ) –  کراپلکس ( Keraplex ) – گلد لیبل (  Gold Label ) – کراتین ریباکر ( Rebocare )- کراتین زئون گلد پلاس – کراتین نانو گلد ( GOLD ) –  کراتین گلد سیلور ( GOLD ) – کراتین مو کادیو  ( BRASIL CACAU )

برای آشنایی بیشتر با این برندها می‌توانید به دو مقاله‌ی 0 تا 100 کراتینه مو و بهترین مارک کراتینه مو مراجعه کنید.

خرید مواد کراتین مو

معمولا وقتی برای خرید برندهای گفته شده در بالا اقدام می‌کنید، معمولا فروشنده‌های داروخانه و یا سالن‌های زیبایی برای شما با توجه به برند و مارکی ک انتخاب می‌کنید، 3 ماده و یا 3 بطری برای شما می‌آورند. باز هم نیاز به تاکید می‌باشد که برخی از برندها فقط دارای یک ماده هستند و حدود 75 درصد کل برندها معمولا دارای 3 بطری هستند.

طبق مراحل کراتینه مو، بطری شماره یک برای قبل از کراتینه اصلی، بطری شماره 2 حاوی مواد اصلی کراتین و بطری شماره 3 برای بعد از کراتین اصلی استفاده می‌گردد. در بطری شماره 1 معمولا ماده‌ای با خاصیت بازی قرار دارد و فولیکول مو را باز می‌کند. بطری شماره 2 همان ماده اصلی کراتین و پروتئین آن می‌باشد. در بطری شماره 3  معمولا ماده‌ای با خاصیت اسیدی قرار دارد و منجر به بسته شدن کوتیکول‌های موی شما می‌گردد.

 

عمر مفید کراتینه کردن مو

به طور کلی جدای از بحث کراتینه کردن مو، نگهداری و رسیدگی به موها برا هر شخصی واجب است چون یکی از المان‌های زیبایی در دنیای امروز داشتن موهای خوش فرم و خوش حالت محسوب می‌شود. حال اگر موارد زیر را به طور کلی رعایت کنید می‌توانید در اقدامات بعدی چه از نظر رنگ و دکلره کردن و چه از نظر دیگر روش‌های زیبایی مو ( مانند بوتاکس – ریباندینگ – کراتینه مو – ویتامینه – پروتئین تراپی ) موهای بسیار بهتری داشته باشید.

از مراقبت‌های عمومی مو با هر جنسی و بافتی باید گفت که اگر از برخورد نور مستقیم و گرما جلوگیری کنید، مصرف مرکبات را افزایش دهید، ماسک‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید، به موهای خود عطر بزنید، از روغن‌های متعدد استفاده کنید، به موهای خود مواد طبیعی مانند تخم مرغ بزنید ( پروتئین زیاد باعث نرمی و صافی بش‌تر مو می‌گردد. )، از روغن‌های گیاهی استفاده کنید، به طور منظم موهای خود را کوتاه کنید و به شست و شوی روزانه موی خود بپردازید از بسیاری از دمیج‌ها برای موی خود جلوگیری کرده‌اید.

این موضوع که کراتینه چقدر بر روی موهای شما ماندگار می‌ماند و حالت و فرم آن تغییر نکند به عوامل زیادی وابسته است. به صورت تکنیکال کراتینه و فرم آن از مینیمم 2 ماه تا ماکزیمم 9 ماه قابلیت  ماندگاری دارد. دلیل اختلاف زیاد این ماندگاری در حداقل و حداکثر صرفا به دلایلی صورت می‌گیرد که تا چه مقدار به این فرآیند توجه کنید.

به طور مثال مارک و برندی که استفاده می‌کنید تاثیر بسزایی بر عمر کراتینه مو دارد. از دیگر نکاتی که باعث ماندگاری بیش‌تر کراتین بر موهای شما می‌باشد، مراقبت‌های بعد از فرآیند کراتینه کردن مو می‌باشد. کارها و اقداماتی که در این مرحله صورت می‌گیرد مانند آزاد گذاشتن مو، جلوگیری از برخورد شامپوهای حاوی سولفات و … اما مهم‌ترین ویژگی مهم داشتن یک همکار و متخصص با تجربه در این حرفه می‌باشد هر چقدر که آن شخص خبره‌تر باشد، می‌تواند در تمامی مسائل قبل و بعد کراتین و حتی خود مراحل اصلی کراتین شما را راهنمایی کند.

در گاهی مواقع به دلیل آسیب‌های زیادی که به موهای شما وارد شده است، نیاز است که برای همان مرحله‌ی اول کراتینه کردن چندین بار فرآیند را انجام دهید تا تمامی دمیج‌های وارد شده به مو بازسازی گردد. از سویی دیگر که هزینه‌ی کراتینه کردن مو نیز نسبتا زیاد است لذا بسیار پراهمیت می‌باشد که تمامی نکات و جوانب این فرآیند را رعایت کنید تا هم عمر و ماندگاری کراتین بر روی موی شما افزایش یابد و هم بتوانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

کراتینه مو مردانه

برخی از آقایان از حالت و فرم موی خود راضی نیستند و می‌خواهند که جنس موی آن‌ها و یا حالت و فرم موی آن‌ها تغییر کند لذا به سراغ کراتینه کردن مو می‌روند. مراحل کراتین برای موی آقایان نیز شبیه به مراحل کراتین برای خانم‌ها می‌باشد ولی با کمی تغییرات که بسته به جنس و بافت مو می‌باشد. برای آقایان از مارک‌های کراتینه خاصی استفاده می‌کنند اما به طور معمول دو برند Kerarganic و Ditron از پرفروش‌های بازار محسوب می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه و شناخت بهتر مارک‌های کراتین می‌توانید به مقاله بهترین مارک کراتینه مو مراجعه کنید.

مراحل کراتینه کردن مو در خانه

مهم‌ترین موضوع برای این که بخواهید فرآیند کراتینه مو را در خانه انجام دهید این است که از یک فرد متخصص کمک بگیرید چون اگر فردی که می‌خواهد این کار را انجام دهد اگر تجربه‌ی کافی نداشته باشد، ممکن است برند و مارک خوبی را برای موهای شما تشخیص ندهد و یا ممکن است در انجام مراحل خوب عمل نکند. لذا تمامی مراحل مشخص است اما اگر کسی تجربه نداشته باشد به احتمال زیادی هزینه‌ی شما بیهوده خواهد بود.

به طور خلاصه در مرحله‌ی اول موها را به آرامی شست و شو می‌دهند و آب اضافی را می‌گیرند. در مرحله‌ی دوم معمولا موها را به طور کامل خشک نمی‌کنند و کمی رطوبت در مو باقی می‌گذارند. اگر تا به حال به رنگ کردن مو پرداخته باشید در مراحل آن به تقسیم بندی مو نیز پرداخته می‌شود در کراتینه کردن مو نیز این روند وجود دارد و لی معمولا به 4 دسته تقسیم بندی می‌کنند که باز هم به ساختار و حجم مو بر می‌گردد. پس از تقسیم بندی مو مواد کراتین را به ساقه‌ی مو می‌زنند و باید دقت کرد که ریشه‌ی مو و پوست سر برخورد نکند که دچار سوختن پوست سر و یا بیماری پوستی نگردد.

پس از این که مواد کراتین به مو زده شد در حدود 20 الی 30 دقیقه صبر می‌کنند که تمامی مواد جذب مو شوند. مرحله‌ی بعد که به اتو کشی مو پرداخته می‌شود بسیار پر اهمیت است زیرا با کیفیت بودن خود اتو که معمولا از جنس سرامیک است باعث می‌شود تا صافی و لختی به درستی تکمیل شود. توجه کنید که دمای اتو از 200 درجه سانتی گراد تا 230 درجه سانتی گراد متغیر است که متخصص این موضوع را بهتر متوجه می‌شود که در چه دمایی اتو را قرار دهد.

ادامه داشتن این فرآیند به مارک و برندی که استفاده کردید وابسته است. همان گونه که بیان شد حدود 75 درصد مارک‌های کراتین نیاز به قرنطینه کردن مو دارد و حدود 25 درصد دیگر به دلیل پیشرفته شدن دنیای امروز نیازی به مراقبت‌های بعد از فرآیند کراتینه کردن مو ندارند. حال اگر نیاز به 72 ساعت قرنطینه باشد باید بدانید که در طول این زمان موهای خود را نبندید و آزاد بگذارید.

از دیگر نکاتی که باید در این مدت 72 ساعت ( 3 روز ) رعایت کنید این است که از رفتن به حمام و شست و شوی موی خود خودداری کنید، اگر به استخر رفتید حتما از کلاه مخصوص استفاده کنید. از برخورد و سولفات در شامپوها و کلر در آب به موی خودتان جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه قرنطینه کردن مو و مراقبت‌های بعد از کراتینه مو می‌توانید به مقاله آموزش کراتینه مو مراجعه کنید.

کراتینه کردن مو در زمان قاعدگی بانوان

به دلیل حساسیت بانوان در این زمان و تغییر هورمون‌ها در بدن آن‌ها توصیه می‌گردد که در این زمان از کراتینه کردن موهای خود اجتناب کنند چون ممکن است پوست آن‌ها دچار التهاب گردد و حساسیت از خود نشان دهد.

 

نکات جانبی کراتینه کردن مو

  1. پس از کراتینه کردن مو معمولا بیش‌تر بانوان تمایل دارند که موهای خود را رنگ و یا دکلره کنند اما باید تا حدود 15 روز صبر کنند.
  2. استفاده از ماسک‌های مو، شامپوهای مخصوص، ماسک‌های کراتین و … ثبات کراتین را برای موهای شما بیش‌تر می‌کند.
  3. تقسیم بندی و تفکیک کردن مو و اتو زدن مو از مراحل بسیار پراهمیت می‌باشد لذا مطمئن شوید که این مراحل به درستی صورت گرفته باشد.
  4. از سن 10 سالگی می‌توانید به کراتینه کردن موهای خود اقدام کنید.
  5. به طور متوسط در فاصله‌ی زمانی هر 6 ماه باید به تجدید کراتینه کردن مو اقدام کنید.
  6. در دوران قرنطینه مو ( 3 روز یا 72 ساعت ) توصیه می‌گردد که از هیچ ماده‌ی شیمیایی استفاده نگردد که می‌توان به ژل و یا اسپری‌ها اشاره کرد.
  7. هر چه مقدار پروتئین ماده‌ی کراتین بیش‌تر باشد، موها حالت صاف‌تر و نرم‌تری پیدا می‌کنند اما از نگاه دیگری اگر مقدار کراتین موجود در بدن بیش از حد افزایش یابد باعث از کار افتادگی کلیه‌ها می‌گردد.
  8. در دوران قرنطینه می‌توانید از شامپو بچه استفاده کنید و حتی هر روز به شست و شوی موی خود بپردازید زیرا شامپوهای بچه بدون سولفات هستند و به اصطلاح کمتر در آب کف می‌کنند. و هیچ واکنشی با مواد کراتینی ندارند.
  9. کسانی که دارای موهای فر و مجعد هستند، معمولا نسبت به سایر افراد موهای خشک‌تری دارند. در نتیجه این افراد در مینیمم حالت از 3 یا ماکزیمم 4 بار در هفته نباید موهای خود را شست و شو دهند. بیش از حد شامپو کردن موها نیز می‌تواند روغن طبیعی سر را از بافت مو جدا کند.
  10. برندهای کراتینی که قیمت بالایی دارند و از سیستم مدرن‌تری استفاده می‌کنند معمولا قرنطینه 3 روز را ندارند و حتی ماندگاری کراتین و فرم و حالت مو برای آن‌ها بیش‌تر است فقط باید توجه کنید که آیا برای شما نیز آن برند مناسب می‌باشد یا خیر.
  11. از جایگزین‌های طبیعی که برای صافی و لخت سازی مو استفاده می‌کنند می‌توان به موارد روغن آفتابگردان – شی باتر ( shea butter )  – روغن زیتون – روغن نارگیل – روغن آرگان اشاره کرد.

درباره‌ی فروشگاه آنلاین کراتین مقدم

همان گونه که بیان شد به دلیل رقابت زیادی که صورت گرفته است، نمونه‌های فیک و تقلبی بسیاری در بازار وجود دارد. فروشگاه آنلاین کراتین مقدم تمامی این دشواری‌ها را برای شما آسان کرده است. علاوه بر این که می‌توانید تمامی محصولات کراتین مورد نیاز خود را فراهم کنید، در این فروشگاه محصولات جانبی بسیاری قرار گرفته است که کمک شایانی برای این فرآیند محسوب می‌شود.

تمامی برندهای اصلی محصولات با محصولات جانبی در سایت کراتین مقدم وجود دارد و نیازی به پرداخت اجرت کار نمی‌باشد و این موضوع باعث شده است که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه باشد. در نتیجه تیم کراتین مقدم اعتماد و اطمینان کامل را برای شما فراهم کرده است که دیگر نگران کراتینه کردن موهای خود نباشید.

نمایی از فروشگاه کراتین مو

سخن آخر

در این مقاله با مفهوم کراتین مو آشنا شدید و ساختار و بیس این روش برای شما مشخص گردید. به طور خلاصه کسانی که از روش کراتینه مو برای زیبایی موی خود اقدام می‌کنند به منظور دستیابی به 2 هدف احیا و لخت سازی مو اقدام می‌کنند و برای مدت متوسط 4 ماه دارای موهای بسیار زیبا و شفاف می‌گردند. تنها نکته‌ای که باید توجه کنند این است که با این که این روش یک روش درمانی برای مو محسوب می‌شود اما باز هم خطرات قابل توجهی دارد لذا حتما باید نکات ایمنی را در نظر داشته باشند تا سلامتی خود را حفظ کنند.

با تشکر از شما که وقت ارزشمند خود را برای مطالعه این مقاله گذاشتید. اگر تجربه، سوال، نظر، انتقاد و یا پیشنهادی دارید، حتما در ادامه نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله کراتین در میان بگذارید. تیم کراتین مقدم آماده‌ی پاسخ دهی به نظرات شما می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.