مجله آموزشی

دیابت و ریزش مو باهم ارتباطی دارند ؟

با توجه به اینکه تعادل قند خون نقش بسیار موثری در میزان رشد و تقویت ریشه موها دارد، اختلال در میزان آن می تواند منجر به ریزش موها شود. از طرفی ریزش مو می تواند مشکلات بسیار جدی در چرخه رشد مو ایجاد نماید. بنابراین نمی توان نقش بیماری دیابت را در بروز ریزش موها نادیده گرفت. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با دیابت و ریزش مو بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

یکی از این مشکلات افراد دیابتی ارتباط میان دیابت و ریزش مو می باشد. انسولین یکی از هورمون های بسیار ضروری در بدن انسان است که قند موجود در خون را به انرژی تبدیل می نماید. هنگامی که بدن انسان نتواند به میزان کافی انسولین تولید کند، فرد به بیماری دیابت دچار می شود. این بیماری انواع مختلفی دارد و می تواند عوارض متعددی را نیز برای بیمار ایجاد نماید.

با توجه به اینکه تعادل قند خون نقش بسیار موثری در میزان رشد و تقویت ریشه موها دارد، اختلال در میزان آن می تواند منجر به ریزش موها شود. از طرفی ریزش مو می تواند مشکلات بسیار جدی در چرخه رشد مو ایجاد نماید. بنابراین نمی توان نقش بیماری دیابت را در بروز ریزش موها نادیده گرفت. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با هر آنچه نیاز است در رابطه با دیابت و ریزش مو بدانید، به طور کامل آشنا کنیم.

 

 

ارتباط دیابت و ریزش مو

ارتباط میان دیابت و ریزش مو از دغدغه های جدی بیماران دیابتی است. زیرا دیابت می تواند به شکل های مختلفی روی چرخه مو تاثیر بگذارد. به طور کلی بیماری دیابت به چند صورت می تواند روی چرخه طبیعی موها تاثیر بگذارد.  ممکن است از رشد موهای جدید جلوگیری نماید و یا منجر به ریزش غیر طبیعی آن ها شود. به طور کلی از مهم ترین عوامل مرتبط میان دیابت و ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره داشت.

افزایش سطح قند خون :

  • زمانی که به موقع برای درمان بیماری دیابت اقدام نشود، میزان قند خون در بدن فرد به شدت افزایش پیدا می کند. در نهایت سطح قند خون به طور دائم در بدن فرد بالا خواهد بود. بالا بودن قند خون می تواند بافت های بدن را به شدت تحت تاثیر قرار داده و منجر به آسیب دیدگی آن ها شود. از طرفی رگ های خونی نیز دچار آسیب دیدگی می شوند و خونرسانی در بدن با اختلال روبرو می گردد. برای حفظ استحکام و سلامتی موها نیاز است تا خونرسانی به پوست سر و ریشه مو به درستی انجام شود. بنابراین اختلال در خونرسانی منجر به تضعیف ریشه موها و ریزش آن ها می شود. همچنین با بروز این بیماری اکسیژن رسانی و تغذیه فولیکول های مو نیز با اختلال روبرو خواهد شد. در این صورت موها قادر به رشد طبیعی نخواهند بود.

افزایش هورمون استرس در بدن :

  • بیماری دیابت از جمله مشکلاتی است که می تواند هورمون استرس و ترس را در بدن افزایش دهد. بالا رفتن استرس در بدن موجب می شود تا فرد با مشکلات جسمی و روحی متعددی مواجه شود. اختلال در هورمون های بدن از جمله مشکلاتی است که فرد مضطرب با آن روبرو خواهد شد. به همین دلیل اکثر افرادی که دیابت دارند با ریزش مو نیز مواجه هستند.

 

دلایل ارتباط میان دیابت و ریزش مو

دلایل متعددی وجود دارند که دیابت و ریزش مو را به یکدیگر مرتبط می سازند. زمانی که فردی به بیماری دیابت دچار می شود، سیستم ایمنی فرد دچار اختلال می شود. به همین دلیل ممکن است به جای حمله به فولیکول های بیمار، تار موهای سالم را مورد حمله قرار دهد. در این صورت ممکن است ریزش مو به صورت سکه ای بروز پیدا کند. به طور کلی ریزش سکه ای یا آلوپسی آره آتا از جمله بیماری های مو می باشد، که معمولا افراد مبتلا به دیابت و سایر بیماری های سیستم ایمنی بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

 

بیشتر بخوانید : پیشگیری از ریزش مو بعد از کراتین…

 

استرس نیز از دیگر دلایلی است که دیابت و ریزش مو را به یکدیگر مرتبط می کند. استرس می تواند از شایع ترین دلایل ریزش مو و اختلالات هورمونی باشد. از طرفی افراد دیابتی معمولا دچار استرس و اضطراب شدید می باشند. به همین دلیل استرس ناشی از دیابت در ریزش مو بی تاثیر نخواهد بود. از طرفی مقاومت بدن در برابر انسولین می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی شود. از شایع ترین مشکلات ناشی از این بیماری می توان به افزایش اسید چرب در خون، بروز بیماری های التهابی و … اشاره نمود. این مشکلات می توانند دلیلی برای ریزش مو و بیماری های پوست سر باشند.

 

ارتباط دیابت و ریزش مو

ارتباط دیابت و ریزش مو

 

راهکارهای موثر پیشگیری از ریزش مو برای دیابتی ها

پیشگیری از ریزش مو برای دیابتی ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا این افراد ممکن است بیشتر از دیگران با این مشکل مواجه شوند. از موثرترین راهکارهایی که می توانند به افراد دیابتی کمک نمایند تا از ریزش موی خود پیشگیری کنند، می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  1. اطلاع از سطح قند خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از آنجایی که میزان قند خون افراد دیابتی در اکثر مواقع نامتعادل است، بهتر است به طور دائم بررسی شود. این کار به آن ها کمک می کند تا در صورت افزایش و یا کاهش قند خون بتوانند سریع تر آن را به میزان متعادل نزدیک کنند.
  2. ورزش کردن از دیگر راهکارهای پیشگیری از ریزش مو برای دیابتی ها می باشد. ورزش کردن می تواند میزان قند خون را به طور طبیعی کاهش دهد. از طرفی به اکسیژن رسانی بهتر بدن کمک می نماید. بنابراین افراد مبتلا به دیابت می توانند با ورزش روزانه و منظم میزان قند خون خود را متعادل نمایند. همچنین ورزش اکسیژن رسانی به فولیکول های مو را نیز بهبود می بخشد و از ریزش آن ها جلوگیری می کند.
  3. همانطور که پیش تر گفته شد یکی از دلایل ارتباط میان دیابت و ریزش مو، استرس ناشی از این بیماری می باشد. به همین دلیل استرس زدایی در بیماران دیابتی می تواند به پیشگیری از عوارض آن کمک نماید. بنابراین با استفاده از تکنیک های دفع استرس می توان به پیشگیری از ریزش موی ناشی از آن نیز کمک کرد.
  4. مدیتیشن و یوگا نیز می تواند در کنترل دیابت و ریزش مو نقش بسیار موثری داشته باشد. بنابراین می توانید با استفاده از این تکنیک ها در ابتدا و یا انتهای روز به کاهش استرس، کنترل سطح قند خون و همچنین پیشگیری از ریزش موها کمک نمایید.

 

راهکارهای موثر پیشگیری از ریزش مو برای دیابتی ها

راهکارهای موثر پیشگیری از ریزش مو برای دیابتی ها

 

روش های درمان ریزش مو در افراد دیابتی

برای درمان دیابت و ریزش مو می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. بسیاری از افراد دیابتی می خواهند بدانند که پس از مواجه شدن با ریزش مو، می توانند سلامت موها را بازیابی نمایند و ریزش آن ها متوقف کنند. خوشبختانه راهکارهای مختلفی وجود دارند که می توانند در درمان ریزش موی ناشی از دیابت موثر باشند.

داشتن برنامه غذایی اصولی :

یکی از موثرترین راهکارهای بهبود دیابت و ریزش مو، استفاده از رژیم غذایی سالم و کامل است. موها برای رشد به مواد معدنی و ویتامین های مختلفی نیاز دارند. بنابراین با استفاده از رژیم غذایی سالم می توانید بخش قابل توجهی از این مواد مغذی را تامین نمایید. بنابراین داشتن تغذیه سالم در بهبود ریزش موی ناشی از دیابت بی تاثیر نخواهد بود.

 

بیشتر بخوانید : آیا ریباندینگ باعث ریزش مو میشود ؟

 

تامین بیوتین مورد نیاز موها :

یکی از انواع ویتامین B که نقش بسیار موثری در رشد موها دارد، بیوتین است. این ویتامین را می توان از طریق مواد غذایی دریافت نمود. اما با توجه به مقدار کم بیوتین در بدن افراد دیابتی، این افراد بهتر است از روش های دیگری برای تامین بیوتین استفاده نمایند. این ویتامین می تواند در کاهش سرعت ریزش مو نقش بسیار موثری داشته باشد.

دارو درمانی :

در برخی از مواقع ممکن است دیابت و ریزش مو ناشی از آن با استفاده از روش های فوق درمان نشود. در این صورت می توان از روش های جدی تری مانند دارو درمانی استفاده نمود. داروهای متعددی وجود دارند که به صورت خوراکی و موضعی می توانند به درمان و کنترل ریزش مو کمک نمایند. استفاده از این داروها تاثیر بسیار زیادی در تقویت موها و موقف نمودن ریزش آن ها دارند. البته استفاده از این داروها باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود. زیرا در صورت استفاده خودسرانه آن ها ممکن است عوارض متعددی برای فرد ایجاد شود.

 

روش های درمان ریزش مو در افراد دیابتی

روش های درمان ریزش مو در افراد دیابتی

 

احیاء مو های آسیب دیده در مرکز تخصصی کراتین مقدم

نکته قابل توجه در رابطه با دیابت و ریزش مو این است که در برخی از مواقع ممکن است موها به شدت دچار آسیب دیدگی شده باشند. همچنین ممکن است افراد دیابتی بخواهند بلافاصله به احیاء رایگان موهای خود بپردازند. در این صورت تنها استفاده از روش های فوق نمی تواند آن ها را به نتیجه دلخواه برساند. بنابراین افراد نیاز دارند تا از روش های جدی و موثرتری برای کنترل ریزش مو و تقویت موهای خود استفاده نمایند. کراتین و صافی مو یکی از روش های موثر در تقویت و احیاء موها می باشد که مواد مورد نیاز موها را به صورت مستقیم به آن ها می رساند. بنابراین علاوه بر تقویت موها به صافی رایگان آن ها نیز منجر می شود.

مرکز کراتین مقدم یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکز کراتین رایگان است، که می تواند با توجه به شرایط موهای شما، بهترین و مناسب ترین روش را برای احیاء آن ها پیشنهاد دهد. نکته قابل توجه در رابطه با این مرکز استفاده از مواد و متریال بسیار با کیفیت از بهترین برندهای موجود در بازار است. همچنین تمامی افرادی که در این مجموعه فعالیت می کنند از تخصص و تجربه بالایی در زمینه کراتین و احیاء مو برخوردار می باشند. به همین دلیل می توانند بهترین و موثرترین تکنیک های تقویت موها را برای درمان موهای شما مورد استفاده قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.