مجله آموزشی

دلایل بروز ریزش ناگهانی مو چیست ؟

تفاوت ریزش ناگهانی مو و ریزش موی تدریجی در زمان تشخیص آن ها می باشد. زمانی که موها به تدریج شروع به ریزش می کنند، ممکن است فرد دیر متوجه کاهش حجم موهای خود شود.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

ریزش مو از شایع ترین مشکلاتی است که افراد ممکن است در هر سنی با آن مواجه شوند. دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است منجر به بروز این مشکل شوند. بنابراین تشخیص به موقع و دقیق این دلایل می تواند نقش بسیار موثری در درمان ریزش مو داشته باشد. در برخی از مواقع میزان ریزش مو در افراد به طور ناگهانی افزایش پیدا می کند، به گونه ای که فرد متوجه کاهش حجم موهای خود می شود. این موضوع می تواند استرس و نگرانی زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

به خصوص زمانی که این ریزش شدید و ناگهانی در سنین پایین بروز پیدا می کند. خوشبختانه امروزه روش های متعددی وجود دارند که می توانند به درمان ریزش ناگهانی مو کمک کنند. بنابراین در صورت بروز این مشکل نیازی به نگرانی نیست. فقط باید به موقع این مشکل را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نمایید. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با دلایل ریزش ناگهانی مو آشنا کنیم.

 

دلایل بروز ریزش ناگهانی مو چیست ؟

دلایل بروز ریزش ناگهانی مو چیست ؟

 

نحوه تشخیص ریزش ناگهانی مو

با توجه به این موضوع که ریزش مو در میان بانوان بسیار شایع تر از آقایان است، بانوان بیشتر شاهد ریزش ناگهانی مو خواهند بود. موها نقش بسیار زیادی در زیبایی و اعتماد به نفس بانوان دارند. بنابراین در صورت ریزش شدید و ناگهانی آن ها ممکن است استرس و نگرانی بسیار زیادی برای فرد ایجاد شود. نکته قابل توجه این است که ریزش روزانه صد تار مو کاملا طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. اما ممکن است پس از مدتی فرد احساس کند که ریزش موی او بیشتر از این میزان می باشد و حجم موهایش به طور ناگهانی کاهش پیدا کرده است. در این صورت قطعا دلیل مشخصی برای بروز این مشکل وجود دارد. بنابراین بهتر است هر چه سریع تر برای تشخیص دلیل و درمان ریزش مو اقدام شود.

تفاوت ریزش ناگهانی مو و ریزش موی تدریجی در زمان تشخیص آن ها می باشد. زمانی که موها به تدریج شروع به ریزش می کنند، ممکن است فرد دیر متوجه کاهش حجم موهای خود شود. بنابراین در صورت بروز این نوع ریزش اگر به موقع برای درمان آن اقدام نشود، امکان بروز طاسی و کچلی وجود دارد. اما هنگامی که ریزش مو به طور ناگهانی اتفاق می افتد، فرد بلافاصله متوجه کاهش حجم و ریزش شدید موهای خود می شود. بنابراین در طول یک بازه زمانی کوتاه کم پشتی موها قابل مشاهده خواهد بود. به همین دلیل تشخیص به موقع این نوع ریزش بیشتر از ریزش تدریجی موها می باشد. اما توجه داشته باشید که درمان به موقع ریزش ناگهانی و شدید موها از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. زیرا احتمال از دست رفتن حجم قابل توجهی از موها در طول مدت زمان کوتاه، بسیار بیشتر می باشد.

 

شایع ترین دلایل ریزش ناگهانی مو

ریزش ناگهانی مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین شناخت این دلایل می تواند به شما کمک کند تا سریع آن ها را تشخیص داده و برای درمان اقدام نمایید. از شایع ترین دلایلی که ممکن است منجر به بروز این نوع از ریزش مو شوند، می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • آلوپسی آندروژنی :

یکی از شایع ترین بیماری های مو طاسی آندروژنی است که می تواند دلیل اصلی ریزش ناگهانی مو باشد. این بیماری معمولا به دلیل عوامل ژنتیکی و مشکلات هورمونی بروز پیدا می کند. در صورتی که به صورت ارثی سابقه طاسی در نزدیکان شما وجود داشته باشد، ممکن است شما نیز به آن دچار شوید. همچنین اختلال در هورمون تستوسترون نیز می تواند منجر به بروز این بیماری شود. در صورت بروز این بیماری و ریزش موی ناشی از آن، حتما باید توسط پزشک برای درمان آن اقدام شود.

  • تغذیه نامناسب :

موها برای رشد به مواد مغذی و ویتامین های مختلفی نیاز دارند. هنگامی که فولیکول های مو با کمبود مواد معدنی و ویتامین مواجه شوند، تضعیف شده و ریزش پیدا می کنند. پروتئین ها، ویتامین های مختلف، روی، آهن و زینک از مهم ترین مواد مورد نیاز برای رشد موها می باشند.

 

بیشتر بخوانید : برای پرپشت شدن مو چه بخوریم ؟

 

بنابراین افرادی که در تغذیه خود با کمبود این مواد مواجه هستند، ممکن است دچار ریزش ناگهانی مو شوند. افرادی که دچار سوء تغذیه و مشکلات گوارشی می باشند نیز بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند. بنابراین برای درمان ریزش مو در ابتدا به اصلاح رژیم غذایی خود بپردازید.

  • تلوژن افلوویوم :

یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش ناگهانی مو بیماری تلوژن افلوویوم است. این بیماری موجب می شود تا تارهای مو به سرعت در مرحله تلوژن قرار گیرند. بنابراین سرعت ریزش موها افزایش می یابد و فرد با ریزش ناگهانی موها مواجه خواهد شد.

 

شایع ترین دلایل ریزش ناگهانی مو

شایع ترین دلایل ریزش ناگهانی مو

 

راه های موثر برای درمان ریزش ناگهانی مو

برای درمان ریزش ناگهانی مو راهکارهای مختلفی وجود دارند که با توجه به میزان ریزش می توانید از مناسب ترین آن ها استفاده نمایید. از موثرترین روش هایی که می توانند در درمان ریزش مو موثر باشند، می توان به راهکارهای زیر اشاره داشت.

  • استفاده از روغن های گیاهی :

روغن های طبیعی و گیاهی می توانند به تحریک فولیکول های مو و افزایش استحکام آن ها کمک نمایند. استفاده از روغن نارگیل و سیاه دانه می تواند در کاهش ریزش مو نقش بسیار موثری داشته باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی این دو روغن به حفظ سلامتی و تقویت رشد موها کمک می کند. همچنین روغن رزماری نیز می تواند نقش بسیار موثری در درمان ریزش مو داشته باشد. بنابراین می توانید استفاده از این روغن را در مراقبت های روزانه موی خود قرار دهید.

  • دارو درمانی :

در صورتی که دلیل بروز ریزش ناگهانی مو بیماری هایی مانند تلوژن افلوویوم باشد، برای درمان آن نیاز به دارو درمانی می باشد. ماینوکسیدیل از جمله داروهایی است که به منظور درمان ریزش مو تجویز می شود. اما نکته قابل توجه این است که مصرف این داروها به طور خودسرانه می تواند عوارض نگران کننده ای را به همراه داشته باشد. به همین دلیل استفاده از روش دارو درمانی باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

  • توجه به نکات مراقبت از مو :

توجه به نکات مراقبتی موها نیز از دیگر راهکارهای موثر در درمان ریزش ناگهانی مو می باشد. ماساژ ملایم پوست سر می تواند خون رسانی در این قسمت را بهبود دهد و از ریزش موها جلوگیری کند. همچنین شستشوی اصولی و مرتب موها با استفاده از شامپوهای فاقد سولفات نیز در بهبود ریزش مو نقش بسیار موثری دارد. استفاده از محصولات مراقبتی مناسب و عدم استفاده از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو نیز می توانند به احیاء رایگان و بهبود ریزش موها کمک نمایند.

 

راه های موثر برای درمان ریزش ناگهانی مو

راه های موثر برای درمان ریزش ناگهانی مو

 

این دلایل نیز در ریزش شدید موها بی تاثیر نمی باشند!

متاسفانه دلایل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است منجر به ریزش ناگهانی مو شوند. بنابراین اگر به حفظ سلامت موهای خود اهمیت می دهید، بهتر است این دلایل را نیز بشناسید. در این صورت می توانید به موقع برای تشخیص و درمان ریزش موهای خود اقدام کنید. به طور کلی دیگر عواملی که می توانند منجر به بروز ریزش موی شدید و ناگهانی شوند، عبارتند از :

  • بارداری و شیردهی می تواند منجر به اختلال در میزان هورمون های بدن شود. بنابراین احتمال ریزش موها به طور ناگهانی در این دوران افزایش می یابد. البته استفاده از مکمل های دارویی و روش های فوق می توانند به کنترل ریزش مو در این دوران کمک نمایند.
  • برخی از عفونت های قارچی در بدن نیز می توانند دلیلی برای ریزش ناگهانی مو محسوب شوند. از آنجایی که این عفونت ها منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند، احتمال ریزش موها به طور ناگهانی نیز افزایش پیدا می کند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز از شایع ترین دلایل ریزش موی ناگهانی در بانوان می باشد. بنابراین درمان به موقع این سندرم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • از دیگر دلایلی که می توانند منجر به بروز ریزش ناگهانی مو شوند، می توان به بیماری های تیروئیدی، استرس شدید، کاهش وزن سریع و ناگهانی، افسردگی حاد، تب بالا، شیمی درمانی و … اشاره نمود.

 

این دلایل نیز در ریزش شدید موها بی تاثیر نمی باشند!

این دلایل نیز در ریزش شدید موها بی تاثیر نمی باشند!

 

کراتین مقدم

در صورتی که می خواهید از کراتین و پروتئین درمانی برای درمان ریزش ناگهانی مو استفاده نمایید، بهتر است مرکز متخصص و معتبری را برای این کار انتخاب کنید. فراموش نکنید که استفاده از مواد بی کیفیت نه تنها به بهبود ریزش مو کمک نمی کند، بلکه ممکن است میزان آسیب دیدگی های مو را نیز تشدید نماید. بنابراین استفاده از مواد و متریال با کیفیت در کنار تکنیک های اصولی برای احیاء و کراتین رایگان موها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

مرکز کراتین مقدم یکی از بهترین مراکز کراتین و صافی مو می باشد، که از سال 1396 به صورت کاملا تخصصی فعالیت خود را آغاز نموده است. این مجموعه مواد و متریال مورد استفاده برای احیاء موها را به طور مستقیم از بهترین و با کیفیت ترین برندها تهیه می نماید. از طرفی تمامی افراد فعال در این مجموعه از تخصص و تجربه بالایی در زمینه کراتین و صافی رایگان موها برخوردار می باشند. بنابراین می توانند با توجه به شرایط و نیازهای مو بهترین و مناسب ترین روش را برای تغذیه و احیاء موها مورد استفاده قرار دهند. همین موضوع موجب شده تا تمامی افرادی که به این مجموعه مراجعه می نمایند، از نتیجه کار خود رضایت صد درصدی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.