مجله آموزشی

درمان شوره سر و رفع ریزش مو ناشی از آن

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که بروز شوره سر به طور مستقیم منجر به ریزش موها می شود. در صورتی که هنگام بروز شوره، پوست سر شروع به خارش می کند و خارش های ناشی از آن می تواند فولیکول های مو را دچار آسیب دیدگی کند. در نهایت نیز ریشه موها ضعیف شده و شروع به ریزش می کنند.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

شوره سر از جمله اختلالات شایعی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. این اختلال به گونه ای است که پوست سر شروع به ریزش می کند و به صورت شوره های سفید رنگ روی موها و یا لباس می ریزد. بسیاری از افراد نسبت به بروز این اختلال بی توجه هستند و برخی از افراد به شدت از بروز آن رنج می برند. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه نمایید، بروز مشکل ریزش مو پس از ایجاد شوره است. بنابراین در صورتی که موقع برای رفع این مشکل اقدام نشود، با مشکلات جدی تری مانند ریزش و کاهش حجم موها روبرو خواهید شد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نقش شوره سر در ریزش مو و راهکارهای درمان آن، به طور کامل آشنا کنیم.

 

درمان شوره سر و رفع ریزش مو ناشی از آن

درمان شوره سر و رفع ریزش مو ناشی از آن

 

نقش شوره سر در ریزش مو

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که بروز شوره سر به طور مستقیم منجر به ریزش موها می شود. در صورتی که هنگام بروز شوره، پوست سر شروع به خارش می کند و خارش های ناشی از آن می تواند فولیکول های مو را دچار آسیب دیدگی کند. در نهایت نیز ریشه موها ضعیف شده و شروع به ریزش می کنند. قطعا این ریزش می تواند در طولانی مدت منجر به کاهش حجم قابل توجهی از موهای سر شود. بنابراین به منظور پیشگیری از بروز این مشکل و کاهش حجم موها، بهتر است بلافاصله پس از مشاهده شوره های سر، برای درمان آن اقدام نمود.

به طور کلی شوره سر دارای دو نوع خشک و چرب است، که هر کدام از آن ها می توانند تاثیرات مختلفی روی پوست سر و موها داشته باشند. شوره خشک بیشتر از نوع چرب بروز پیدا می کند و معمولا در فصل زمستان شدیدتر بروز پیدا می کند. شستن موها با استفاده از آب داغ می تواند دلیل اصلی بروز این نوع شوره باشد. زیرا آب داغ چربی پوست سر را از بین می برد و منجر به خشکی سر می شود. این شوره معمولا با خارش های خفیف همراه است. در صورتی که شدت خارش سر پس از بروز شوره خشک تشدید شود، می توان نشان دهنده بیماری پوستی دیگری باشد.

در این صورت بهتر است برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه نمایید. شوره سر چرب نیز نوع دیگری از این اختلال است که معمولا به دلیل تولید بیش از اندازه سبوم روی پوست سر بروز پیدا می کند. این شوره ها می توانند پوست سر را تحریک نموده و موجب چرب شدن سریع تر موها شوند. بنابراین احتمال خارش و ریزش موها پس از بروز این نوع شوره بیشتر است.

 

نقش شوره سر در ریزش مو

نقش شوره سر در ریزش مو

 

پیشگیری از شوره سر و ریزش موی ناشی از آن

راهکارهای مختلفی وجود دارند که می توانند به پیشگیری از بروز شوره سر کمک کنند. توجه به راهکارهای زیر می تواند به تقویت فولیکول های مو پرداخته و از بروز شوره و ریزش مو جلوگیری نمایند.

  • مدیریت استرس : یکی از ابتدایی ترین عواملی که منجر به بروز شوره سر و همچنین ریزش موها می شود، استرس شدید است. البته استناد دقیق و مشخصی برای اثبات این موضوع ارائه نشده است. اما تحقیقات انجام شده نشان داده که کنترل استرس می تواند از بروز مشکلاتی مانند ریزش مو و شوره جلوگیری نماید.
  • شانه زدن موها : راهکار دیگری که می تواند به پیشگیری از بروز و تشدید شوره سر کمک نماید، شانه نمودن موها به طور مرتب است. شانه نمودن موها موجب می شود تا پوسته های مرده و اضافی روی پوست سر از بین بروند و در نهایت از بروز شوره جلوگیری شود. البته فراموش نکنید که محکم شانه زدن موها می تواند به پوست سر و فولیکول های مو آسیب وارد کند و سر را برای ایجاد شوره تحریک کند.
  • استفاده از محصولات مناسب : نکته دیگری که در رابطه با پیشگیری از شوره سر وجود دارد، استفاده از محصولات مناسب و سازگار با موها است. استفاده نمودن از شامپوی نامناسب و یا محصولات مراقبتی بی کیفیت می تواند دلیلی برای ایجاد شوره و همچنین ریزش موها باشد. بنابراین می توانید با استفاده از شامپوهای مناسب به پیشگیری از بروز این مشکلات کمک نمایید.
  • شستن مرتب موها : شستشوی موها با توجه به نوع آن ها متفاوت است. به طور مثال موهای چرب نیاز به شستشوی بیشتری نسبت به موهای خشک دارند. از طرفی هنگام شستشوی موهای چرب باید پوست سر به خوبی ماساژ داده شود تا آلودگی و چربی های تجمع یافته روی پوست سر به طور کامل برطرف شوند.

 

پیشگیری از شوره سر و ریزش موی ناشی از آن

پیشگیری از شوره سر و ریزش موی ناشی از آن

 

دلایل ایجاد شوره

دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است منجر به بروز شوره سر شوند. شناخت این دلایل می تواند به درمان سریع تر شوره و پیشگیری از ریزش مو کمک نمایند.

  • اگزمای سبورئیک : پوست سر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بسیار چرب و تحریک شده است. به همین دلیل افرادی که دچار این اگزما هستند، معمولا با شوره سر نیز مواجه می شوند. در صورتی که دلیل بروز شوره این بیماری باشد، علاوه بر روی سر، پشت گوش ها، داخل ابروها و همچنین روی قسمت های دیگری از بدن نیز این شوره ها دیده می شوند. در صورت مواجه شدن با این شوره ها بهتر است هرچه سریع تر برای تشخیص دقیق تر به پزشک مراجعه شود.
  • بیماری زمینه ای : برخی از بیماری های زمینه ای مانند پارکینسون نیز می تواند منجر به بروز شوره سر شود. البته برخی دیگر از مشکلات جسمی و روحی مانند افسردگی، کاهش وزن و یا افزایش وزن شدید، بیماری های قلبی و … نیز می توانند منجر به بروز این اختلال شوند.

 

بیشتر بخوانید : صفر تا صد دلایل ایجاد شوره سر !

 

  • استفاده از محصولات نامرغوب : استفاده نمودن از محصولات نامرغوب و یا ناسازگار با پوست و مو نیز می تواند دلیل دیگری برای بروز این اختلال باشد. زیرا استفاده از محصولات نامناسب موجب تحریک پوست سر می شود و شوره چرب ایجاد می نماید.
  • دیگر دلایل بروز شوره سر : دلایل دیگری نیز وجود دارند که می توانند منجر به بروز شوره شوند. افزایش مخمرها و خشکی بیش از اندازه پوست سر از دیگر دلایل بروز شوره هستند. بیماری های پوستی مانند بیماری قارچی نیز می توانند منجر به بروز این اختلال شوند. از دیگر عواملی که باعث تحریک پوست سر شده می توان به رژیم غذایی نامناسب، سن و عوامل هورمونی اشاره نمود.

 

دلایل ایجاد شوره

دلایل ایجاد شوره

 

راهکارهای درمان شوره سر

برای درمان شوره سر راهکارهای مختلفی وجود دارند، که با توجه به شرایط پوست سر و دلیل ایجاد شوره می توانید از مناسب ترین آن ها استفاده نمایید. به طور کلی رایج ترین و موثرترین روش های درمان شوره به شرح زیر می باشند.

  • استفاده از شامپوهای درمانی : برخی از شامپوها به منظور درمان شوره سر تولید شده اند. در صورتی که شوره به صورت خفیف روی سر بروز پیدا کرده است، می توانید از این شامپوها برای درمان آن استفاده نمایید.
  • رطوبت رسانی به پوست سر : شوره خشک معمولا به دلیل وجود خشکی پوست سر بروز پیدا می کند. به همین دلیل رطوبت رسانی به پوست سر و رفع خشکی پوست نقش بسیار موثری در درمان این نوع شوره دارد. برای این کار می توانید با کمک نرم کننده های مناسب و روغن های گیاهی، پوست سر خود را آبرسانی نمایید.
  • مصرف تحریک کننده ها را متوقف نمایید : برخی از محصولات آرایشی و مراقبتی می توانند پوست سر را تحریک نمایند. بنابراین منجر به تشدید شوره سر و درماتیت پوستی می شوند. به همین دلیل بهتر است پس از بروز شوره برای درمان آن از مصرف عطرهای مصنوعی مو، دکلره، حالت دهنده های شیمیایی و … اجتناب نمایید.
  • استفاده از داروهای طبیعی : در صورتی که شوره سر به صورت خفیف بروز پیدا کرده باشد و یا پوست سر به محصولات شیمیایی حساسیت داشته باشد، می توانید از داروهای طبیعی برای درمان این اختلال استفاده نمایید. از موثرترین داروهای طبیعی که می توانند به درمان این مشکل کمک نمایند، می توان به روغن درخت چای و سرکه سفید اشاره نمود. از طرفی روغن زیتون و روغن آرگان نیز می توانند خشکی پوست سر را برطرف نمایند. بنابراین تا حدود نسبتا زیادی در بهبود شوره خشک موثر می باشند.

 

راهکارهای درمان شوره سر

راهکارهای درمان شوره سر

 

خدمات مراقبت مو در کراتین مقدم

برای درمان ریزش مو و شوره سر می توانید از روش احیاء و صافی مو استفاده نمایید. کراتین نمودن موها می تواند به احیاء رایگان موها کمک نموده و مواد مغذی مورد نیاز پوست سر و موها را به آن ها برساند. کراتین مقدم یکی از برترین و تخصصی ترین مراکز کراتین رایگان مو است، که از برترین و مرغوب ترین مواد و متریال برای کراتین و احیاء موها استفاده می نماید. از طرفی افراد فعال در این مرکز از تخصص و تجربه بالایی در زمینه صافی رایگان مو برخوردارند. به همین دلیل می توانند با توجه به نوع و شدت مشکلات شما از بهترین و مناسب ترین روش برای احیاء موهای شما استفاده نمایند.

از آنجایی که بروز شوره سر می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی و بیماری های پوستی باشد، استفاده از بوتاکس آرگان تراپی و پروتئین تراپی می تواند به درمان آن کمک کند. از مهم ترین و تخصصی ترین خدماتی که در این مرکز کراتین ارائه می شود، می توان به بوتاکس، کراتین، پروتئین تراپی، پلکس تراپی و آرگان تراپی اشاره نمود. بنابراین می توانید برای بهبود شرایط پوست سر و رفع شوره و ریزش مو به از مشاورین و متخصصین این مرکز کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.