مجله آموزشی

آیا ریزش مو هورمونی در زنان ، درمان میشود ؟

 در صورتی که به موقع برای درمان ریزش مو هورمونی اقدام نشود، ممکن است افراد با مشکلاتی نظیر طاسی های لکه ای مواجه شوند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با راهکارهای درمان ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی آشنا کنیم.

فهرست مطلب:

امتیاز به این مقاله

برای درمان ریزش مو هورمونی ابتدا باید دلایل ریزش به طور کامل شناسایی شوند. معمولا ریزش موهای هورمونی در میان آقایان بسیار شایع تر است، اما در برخی از مواقع ممکن است بانوان نیز با آن مواجه شوند. همانطور که گفته شد این ریزش به دلیل اختلالات هورمونی در بدن بروز پیدا می کند. بنابراین در صورت مواجه شدن با آن باید در ابتدا برای ایجاد تعادل هورمون های بدن اقدام نمود. سپس می توان از روش های درمانی برای تقویت موها و بازگشت استحکام آن ها استفاده کرد.

ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی در بانوان معمولا از قسمت راس سر شروع می شود. در صورت بروز این مشکل هنگام شانه کردن حجم قابل توجهی از موها روی شانه باقی می مانند. در صورتی که به موقع برای درمان ریزش مو هورمونی اقدام نشود، ممکن است افراد با مشکلاتی نظیر طاسی های لکه ای مواجه شوند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با راهکارهای درمان ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی آشنا کنیم.

 

آیا ریزش مو هورمونی در زنان ، درمان میشود ؟

آیا ریزش مو هورمونی در زنان ، درمان میشود ؟

 

علل ریزش مو هورمونی در زنان

همانطور که گفته شد برای درمان ریزش مو هورمونی در بانوان، ابتدا باید دلیل اصلی این مشکل شناسایی شود. دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است منجر به بروز این نوع ریزش مو شوند. از مهم ترین دلایل ریزش مو هورمونی در بانوان می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • یائسگی : در اکثر مواقع ریزش موی هورمونی در زنان پس از یائسگی بروز پیدا می کند. در دوران یائسگی میزان هورمون پروژسترون و استرادیول به شدت افت پیدا می کند. به همین دلیل ممکن است فرد با علائمی نظیر گر گرفتگی، ریزش مو، تعریق در شب و … مواجه شود. به طور کلی زمانی که هورمون پروژسترون در بدن کاهش پیدا می کند، موها استحکام خود را از دست می دهند و در نهایت فرد با ریزش موی شدید روبرو خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید : درمان شوره سر و ریزش مو ناشی از آن…

 

  • استرس : استرس نیز می تواند تاثیرات مخربی بر جسم و روان انسان داشته باشد. از طرفی با تشدید استرس بدن دچار اختلالات هورمونی می شود. همین موضوع می تواند موجب شود تا فرد دچار ریزش موی هورمونی شود.
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک : از دیگر دلایل ریزش موی هورمونی در زنان اختلال تخمدان پلی کیستیک می باشد. این بیماری موجب می شود تا میزان هورمون های مردانه در بدن افزایش پیدا کند. به همین دلیل بانوانی که دچار تنبلی تخمدان هستند، بیشتر از دیگر بانوان به این مشکل دچار می شوند.
  • دیگر دلایل ریزش مو هورمونی : دلایل دیگری نیز وجود دارند که می توانند منجر به بروز این مشکل شوند. از شایع ترین آن ها می توان به بارداری، اختلال در عملکرد غده تیروئید، بیماری های خود ایمنی اشاره داشت. از طرفی وراثت، عفونت های شدید، جراحی، آنمی و پسوریازیس نیز می توانند دلیلی برای بروز این ریزش محسوب شوند. سوء تغذیه نیز در بروز این اختلال بی تاثیر نخواهند بود.

 

علل ریزش مو هورمونی در زنان

علل ریزش مو هورمونی در زنان

 

علائم ریزش مو هورمونی در زنان

معمولا ریزش موی هورمونی در زنان علائم مشخصی دارد که با شناخت آن ها می توانید به موقع برای درمان ریزش مو هورمونی اقدام نمایید. از مهم ترین نشانه های این اختلال می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  1. نازک شدن موها و کاهش حجم آن ها به طور کلی از ابتدایی ترین علائم ریزش موی هورمونی در زنان است. هنگامی که احساس کردید موهای شما به تدریج در حال کم پشت شدن است و یا به صورت سکه ای روی سرتان خالی می شود، به این اختلال دچار شده اید.
  2. همچنین مشاهده لکه های طاسی روی سر که می توانند به شکل تکه ای و یا دایره ای باشند، نیز نشان دهنده بروز این مشکل می باشد. معمولا بلافاصله پس از ایجاد این لکه های طاسی فرد احساس درد و یا خارش خواهد داشت.
  3. اگر به دلایل مختلفی مانند ضربه روحی و یا مشکلات جسمی سنگین، موهای شما به طور ناگهانی شروع به ریزش شدید کردند، به معنای بروز این اختلال در بدن شما می باشد.
  4. فراموش نکنید که ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی در بانوان، معمولا از راس سر شروع به پیدایش می کند. سپس قسمت های دیگر سر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نکات قابل توجه جهت درمان ریزش مو در زنان

در صورتی که دلیل اصلی ریزش مو ورود به دوران یائسگی باشد، برای درمان ریزش مو هورمونی باید به پزشک مراجعه شود. زیرا در این دوران میزان هورمون های مردانه در بدن به شدت افزایش پیدا می کند و سطح هورمون استروژن افت می نماید. بنابراین پزشک می تواند با کمک داروهای هورمونی این اختلال را درمان نموده و میزان هورمون های بدن را به حد تعادل برساند. همچنین ممکن است از طریق روش های مستقیم استروژن و سایر هورمون های زنانه را مستقیم به ریشه موها برساند.

در صورتی که به دلیل بارداری و یا شیردهی دچار این اختلال شده باشید نیز می توانید از روش های خانگی برای درمان ریزش مو هورمونی کمک بگیرید. زیرا ریزش مو در این دوران نیازی به هیچ گونه نگرانی ندارد و پس از عبور از دوران بارداری و شیردهی رشد موها به حالت طبیعی خود باز می گردند. با این وجود ممکن است ریزش مو در این دوران برای بانوان آزاردهنده باشد. در این صورت می توان از روش های سنتی برای تقویت موها و کاهش ریزش موها استفاده نمود. به طور کلی حدود سه ماه زمان می برد تا پس از دوران بارداری و یا قطع دوران شیردهی رشد موها به چرخه طبیعی خود بازگردد.

 

نکته : برای درمان ریزش مو هورمونی بهتر است استرس خود را به طور کامل کنترل نمایید. همچنین در برخی از مواقع ممکن است کمبود مواد مغذی نیز ریزش موها را تشدید نماید. بنابراین در صورتی که دچار این نوع از ریزش مو شده اید، سعی کنید تغذیه سالم و کامل داشته باشید. در این صورت می توانید به میزان قابل توجهی ریزش موها را بهبود ببخشید. با توجه به این موضوع که هنگام بروز این اختلال فولیکول های مو به شدت ضعیف می شوند، روغن های گیاهی نیز می توانند به افزایش استحکام آنها کمک کنند.

 

نکات قابل توجه جهت درمان ریزش مو در زنان

نکات قابل توجه جهت درمان ریزش مو در زنان

 

روش های درمان ریزش مو در زنان

برای درمان ریزش مو هورمونی می توانید از روش های سنتی و یا پزشکی استفاده نمایید. این موضوع کاملا وابسته به دلایل و شدت ریزش موها می باشد. معمولا پزشک با توجه به شرایط موها، مدت زمان ریزش مو، دلایل بروز این اختلال و … بهترین و مناسب ترین روش را برای درمان ریزش مو هورمونی توصیه می نماید. به طور کلی از موثرترین روش هایی که می تواند به درمان ریزش موی ناشی از این اختلال کمک نماید، می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • مزوتراپی : یکی از ابتدایی ترین روش هایی که ممکن است پزشک برای درمان ریزش مو هورمونی توصیه نماید، مزوتراپی موها می باشد. در این روش مواد مغذی و هورمون های مورد نیاز فولیکول های مو به طور مستقیم به ریشه موها تزریق می شوند. مزوتراپی یکی از موثرترین روش های درمان ریزش موی هورمونی می باشد که با توجه به شرایط موها در چند نوبت انجام می شود. معمولا پزشک با توجه به میزان ریزش و اختلالات هورمونی 4 تا 8 جلسه تزریق را تجویز می نماید.
  • دارو درمانی : در صورتی که ریزش موها خیلی شدید نباشند و همچنین اختلالات هورمونی موقت باشند، ممکن است پزشک برای درمان ریزش مو هورمونی تجویز نماید. از داروهایی که ممکن است پزشک برای رفع این مشکل تجویز نماید می توان به اسپیرونولاکتون (خوراکی) و روگین (کرم موضعی) اشاره نمود. البته توجه داشته باشید که مصرف خودسرانه داروهای ریزش مو می تواند عوارض نگران کننده ای را به همراه داشته باشد. بنابراین به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده نکنید.
  • پلاسما درمانی : PRP نیز از دیگر روش های درمان ریزش مو هورمونی محسوب می شود. در این روش پلاکت های ضروری مو به طور مستقیم از بدن فرد دریافت می شود و به قسمت سر تزریق می شود. البته این روش معمولا خیلی رایج نمی باشد.

 

روش های درمان ریزش مو در زنان

روش های درمان ریزش مو در زنان

 

درمان ریزش مو در کلینیک تخصصی کراتین مقدم

کراتین و پروتئین تراپی موها نیز می تواند به درمان ریزش مو هورمونی کمک نماید. بنابراین در صورتی که ریزش موهای شما به قدری نیست که بخواهید از روش های تهاجمی تر مانند مزوتراپی و پلاسما درمانی استفاده نمایید، می توانید از روش های کراتین درمانی، پروتئین تراپی، بوتاکس مو و … استفاده کنید. در این روش ها نیز مواد مغذی مورد نیاز مو به طور مستقیم موها را پوشش می دهد. از طرفی به صافی مو و احیاء رایگان آن ها نیز کمک می کند.

نکته قابل توجه برای احیاء و کراتین رایگان موها، انتخاب مرکز معتبر و متخصص در این زمینه می باشد. مجموعه کراتین مقدم یکی از تخصصی ترین مراکز کراتین و احیاء مو می باشد، که از مواد و متریال بسیار مرغوب و با کیفیت استفاده می نماید. از طرفی تمامی افرادی که در این مجموعه کار می کنند، از تخصص و تجربه کافی در زمینه احیاء و صافی رایگان موها برخوردار می باشند. با توجه به این موضوع که مواد و متریال مورد استفاده در این مجموعه به طور مستقیم از بهترین برندهای دنیا تهیه می شود، هزینه احیاء موها با توجه به نتیجه کار بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. همین موضوع موجب شده تا تمامی مشتریان این مجموعه از نتیجه احیاء موهای خود رضایت کامل داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.