مجله آموزشی

جامع ترین اطلاعات درباره مواد کراتین مو

مو یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در زیبایی افراد است، بنابراین اگر به زیبایی خود اهمیت می‌دهید، حتما به دنبال راهکارهایی بوده و هستید که موهای خود را صاف و درخشان کنید. یکی از موثرترین شیوه‌ها بدین منظور، کراتینه کردن موهاست. کراتین به عنوان یکی از اصلی‌ترین پروتئینه‌های مو شناخته می‌شود که کمبود آن موجب وز شدن موهای سر می‌شود و در نتیجه آن، موها، زیبایی خود را از دست می‌دهند، بنابراین لازم است که این کمبود را جبران کنید. لازم است بدانید که مواد کراتین مو در کیفیت و نتیجه نهایی کراتینه، تاثیر بسیار زیادی دارند. کراتین مقدم در ادامه قصد داریم هر آنچه لازم است درباره مواد کراتینه مو بدانید را بیان کنیم، بنابراین اگر نیاز به اطلاعاتی در این باره دارید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

فهرست مطلب:

5/5 - (1 امتیاز)

مو یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در زیبایی افراد است، بنابراین اگر به زیبایی خود اهمیت می‌دهید، حتما به دنبال راهکارهایی بوده و هستید که موهای خود را صاف و درخشان کنید. یکی از موثرترین شیوه‌ها بدین منظور، کراتینه کردن موهاست. کراتین به عنوان یکی از اصلی‌ترین پروتئینه‌های مو شناخته می‌شود که کمبود آن موجب وز شدن موهای سر می‌شود و در نتیجه آن، موها، زیبایی خود را از دست می‌دهند، بنابراین لازم است که این کمبود را جبران کنید. لازم است بدانید که مواد کراتین مو در کیفیت و نتیجه نهایی کراتینه، تاثیر بسیار زیادی دارند. کراتین مقدم در ادامه قصد داریم هر آنچه لازم است درباره مواد کراتینه مو بدانید را بیان کنیم، بنابراین اگر نیاز به اطلاعاتی در این باره دارید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

کراتین چیست؟

خوب است که در همین ابتدا مفهوم کراتین را به خوبی درک کنید. همانطور که بیان کردیم کراتین به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر تشکیل دهنده مو شناخته می‌شود؛ بنابراین بدیهی است که اگر موی سر با کمبود این ماده پروتئینی مواجه شود، یک سری مشکلات رخ دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کدر شدن موها
  • وز شدن
  • خشکی موها

 کراتین علاوه بر موها در پوست و ناخن انسان‌ها نیز وجود دارد. بدیهی است که علاوه بر کراتین، مواد دیگری نظیر سیستئین نیز در مو وجود دارد و همین امر سبب شده تا کراتین در موهای سر یک نوع آمینو اسید حاوی گوگرد، شناخته شود.

مواد کراتین مو و ابزار کار

برای انجام هر کار نیاز است که از ابزار مناسب برای آن استفاده کرد، در غیر این صورت انجام کار غیر ممکن می‌شود و یا کیفیت آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. کراتینه کردن موهای سر نیز از این قضیه مستثنی نیست و در نتیجه خوب است که قبل از انجام آن، مواد و ابزار مناسب برای انجام آن را شناخت.

مواد و ابزار لازم جهت کراتینه کردن موهای سر عبارتند از:

  • شامپوی اسیدی
  • دستکش
  • ماسک طبی
  • برس رنگ یا اسفنج
  • پنبه
  • پیشبند
  • کلیپس
  • باند دور گردن
  • شانه با دندانه‌های درشت
  • برس و قلم موی رنگ
  • اتو
  • کرم صاف کننده
  • خنثی کننده و یا تثبیت کننده

فاکتورهای تاثیرگذار در نتیجه نهایی کراتینه موها

همانطور که در مقدمه بیان کردیم مواد کراتینه مو از اصلی‌ترین و موثرترین فاکتورها در نتیجه نهایی فرآیند کراتینه می‌باشد. بدیهی است که هر چه کیفیت مواد بهتر باشد و به عبارتی از مواد مرغوب تری به منظور کراتینه کردن موهای خود استفاده کنید، موهای سرتان پس از انجام این کار، بدون اینکه ذره ای آسیب ببینند، درخشنده تر شده و همچنین به خوبی صاف می‌شوند.

هر یک از افراد برای کراتینه کردن موهای خود باید از مواد کراتین مو متناسب با جنس موهای خود استفاده نمایند. علاوه بر جنس مو، ویژگی‌های موهای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است که هنگام انتخاب مواد کراتینه باید به همه ی این موارد، توجه‌ی ویژه داشت.

همچنین بهتر است قبل از کراتینه کردن موهای سر خود هدفتان از استفاده از مواد کراتین مو را مشخص کنید؛ به این معنا که می‌خواهید موهای خود را بیشتر با هدف درمانی، کراتینه کنید یا زیبایی، زیرا نوع مواد کراتینه کردن موهای سر برای هر یک از این اهداف با دیگری متفاوت می‌باشد.

کراتینه کردن موهای سر، فرآیندی پیچیده ‌است، بنابراین فاکتورهای زیادی در نتیجه نهایی آن تاثیرگذار است که همانطور که بیان کردیم یکی از اصلی‌ترین این فاکتورها استفاده از بهترین مواد می‌باشد تا پس از آن به موهای سر، آسیبی وارد نشود.

آنچه باید درباره مواد کراتینه مو بدانید

بدیهی است که به منظور صاف و نرم کردن موهای فر، لازم است از یک سری مواد استفاده نمود که با نام مواد کراتین مو شناخته می‌شوند. این مواد به دلیل خاصیت شیمیایی که دارند  به صاف کننده شیمیایی نیز معروفند. جالب است بدانید که مواد کراتین مو و موادی که جهت فر کردن موهای سر، مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنها در یک مورد با هم تفاوت دارند و آن هم چیزی نیست جز شکل ظاهری این مواد. در واقع حتی نحوه عملکرد این مواد و به بیانی دیگر نحوه تاثیرگذاری آن‌ها بر روی موهای سر نیز مشابه یکدیگر است؛ به این صورت که هر دوی این مواد پیوندهای هیدروژن را شکسته و در نتیجه آن منجر به تغییر شکل مو می‌شوند.

نکته مهم دیگری که خوب است درباره محصولات مربوط به کراتینه مو بدانید مواد اساسی آن هاست؛ کرم صاف کننده و کرم خنثی کننده (تثبیت کننده)، به عنوان دو ماده اساسی تمامی محصولات کراتینه شناخته می‌شوند.

نحوه استفاده از این دو کرم به منظور کراتینه کردن موهای سر، به شرح زیر است:

ابتدا از کرم صاف کننده برای صاف کردن موهای وز شده استفاده می‌شود و پس از اینکه کرم به خوبی به تمامی بخش‌های موهای سر مالیده شد، از کرم تثبیت کننده استفاده می‌شود تا همانطور که از نامش پیداست حالت موهای سر را تثبیت کند؛ در واقع استفاده از کرم تثبیت کننده، موجب افزایش ماندگاری کراتینه موها می‌شود.

افرادی که به قصد کراتینه کردن موهای خود به متخصص مراجعه می‌کنند، باید به این نکته توجه داشته باشند که دو نوع کراتینه مو از نظر خاصیت در بازار، موجود است که هر یک مزایا و معایبی دارند. این دو نوع کراتین مو عبارتند از:

  • کراتین مو با خاصیت قلیایی

هیدروکسید سدیم ماده اصلی این نوع از کراتینه مو است. خاصیت قلیایی مواد کراتینه با میزان اثرگذاری آن‌ها بر روی موهای سر، رابطه مستقیمی دارد. به این معنا که با افزایش خاصیت قلیایی مواد، میزان اثرگذاری آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند که این خود از مزایای این نوع از کراتینه موها به شمار می‌رود.

اما کراتین مو با خاصیت قلیایی، معایبی نیز دارد و آن هم این است که با استفاده از این مواد، احتمال آسیب رساندن به موهای سر، بیشتر است و لازم است که پس از کراتینه کردن موهای سر، مراقبت بیشتری از موها نمود.

بازه PH کراتین‌های مو با خاصیت قلیایی، 8.5 تا 12 است.

  • کراتین مو با خاصیت اسیدی

انواع کراتین مو از نظر اثرگذاری

مواد کراتین مو و یا همان کراتین مو از نظر تاثیری که بر روی موهای سر دارند به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

کراتین احیا کننده موهای سر

این روش از کراتینه مو برای افرادی که می‌خواهند تنها وز موهایشان را از بین ببرند و اما فر موهایشان، حفظ شود، مناسب می‌باشد.

در این روش، فرمالدئید آزاد نمی‌شود و انجام آن به افرادی که موهایشان مجعد شده توصیه می‌شود.

نحوه اجرای این روش کراتینه به این صورت است که باید از ریشه تا نوک موها با استفاده از مواد کراتین مو، پوشش داده شود و سپس با استفاده از یک سشوار و اتو موی مناسب، موها را صاف کرد.

خوب است بدانید که در صورت مراقبت درست پس از انجام این شیوه کراتینه تا دو ماه از شر وزی موهای خود راحت خواهید بود.

کراتین صاف کننده موهای سر

کراتین صاف کننده موهای سر یکی از پرطرفدارترین کراتین‌ها در سالن‌های آرایشی بهداشتی می‌باشد که به کراتین برزیلی نیز معروف است. این نوع از کراتینه مو بیشتر جنبه زیبایی دارد تا جنبه درمانی و به منظور صاف کردن موهایی که وز شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر موهایتان به شدت فر و مجعد شده یکی از موثرترین روش‌ها برای رهایی از این حالت، استفاده از این نوع کراتینه می‌باشد. اگر می‌خواهید نتیجه نهایی به دلخواه شما باشد و آسیبی به موهایتان وارد نشود از اعتبار سالن آرایشی که می‌خواهید به آن مراجعه کنید اطمینان حاصل فرمایید، بدیهی است که سالن‌های آرایشی معتبر از مواد کراتین مو با بهترین کیفیت و مناسب برای موهای سر خودتان استفاده می‌کنند.

از آنجایی که مواد کراتین موی برزیلی، فاقد فرمالدئید هستند نه تنها ضرری به سلامت افراد وارد نمی‌کنند بلکه برای سلامت فرد و همچنین محیط، مفید هم هستند.

ناگفته نماند که اگر قصد دارید پس از کراتینه کردن، موهایتان برای مدتی طولانی، صاف باقی بماند، کراتین موی ژاپنی که ترکیب کراتینه برزیلی و ژاپنی است، پیشنهاد ما به شماست. در این شیوه از مواد کراتین مو با ماندگاری بالا استفاده می‌شود و در نتیجه چیزی حدود 5 ماه بیشتر از کراتینه برزیلی ماندگاری دارد.

نکته جالب توجه در خصوص کراتین مو ژاپنی، امکان انجام آن بر روی انواع مدل موها می‌باشد.

کراتینه برزیلی موجب ریزش مو می‌شود؟

کراتینه برزیلی یکی از انواع کراتینه است که طرفداران زیادی هم در میان افراد دارد. اغلب افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کراتینه کردن، موها را سست کرده و در نتیجه آن سبب ریزش موها می‌شود. اما همانطور که بیان کردیم کراتین یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده مو است و انجام آن با استفاده از مواد  کراتین مو با کیفیت اصل، هیچ گونه آسیبی به موهای افراد وارد نمی‌کند.

کراتین برزیلی نیز فاقد مواد شیمیایی مضر برای موهای سر می‌باشد. البته ناگفته نماند بسته به هدفی که از کراتینه کردن دارید مقداری فرمالدهید در مواد کراتینه برزیلی ترکیب می‌کنند و تنها آسیبی که ممکن است به شما وارد شود ایجاد حساسیت می‌باشد.

برای جلوگیری از رخداد این اتفاق تنها کافیست قبل از انجام کراتینه، مواد کراتین مو را روی بخشی از موهای خود، آزمایش کنید. اگر بدنتان پس از گذشت چند ساعت، هیچ گونه واکنشی نسبت به این  مواد نشان نداد، دیگر جای نگرانی نیست و می‌توانید به راحتی با استفاده از این روش، زیبایی را به موهای خود بازگردانید.

درباره مواد کراتینه مو برزیلی بیشتر بدانید

افراد مختلف با دو هدف، موهای خود را کراتینه برزیلی می‌کنند که عبارتند از:

  • رفع سوختگی و آسیب‌های وارد شده به مو در اثر رنگ و دکلره کردن زیاد
  • صاف کردن موها

نکته جالب توجه در خصوص این دو مورد، مدت ماندگاری هر یک از آن هاست. اگر با هدف اول از کراتینه برزیلی استفاده می‌کنید باید بگوییم که اثری دائمی دارد، یعنی پس از اینکه موهای سر به این شیوه، ترمیم شدند، دیگر به حالت قبل برنخواهند گشت، اما اگر با هدف صاف کردن موها، از این شیوه استفاده می‌کنید، خوب است بدانید که اثر آن موقتی بوده و در صورتی که پس از آن به درستی از موهای خود، مراقبت کنید، چیزی حدود 3 ماه صاف، باقی خواهند ماند.

انتخاب بهترین مواد  کراتین مو با آزمایش آن‌ها

بسیاری از افراد هنگام انتخاب نوع کراتین دچار شک و شبهه می‌شوند، اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست و شما می‌توانید به راحتی، بهترین نوع مواد کراتین مو را برای موهای خود انتخاب کنید. بدین منظور تنها کافیست مقداری از مواد کراتینه مدنظر خود را بر روی قسمتی از موهای سر خود، تست کنید؛ به این صورت که قسمتی از موهای سر خود را جدا کنید ( بهتر است قسمتی را انتخاب کنید که بیشتر از سایر قسمت‌ها فر باشد) سپس مواد مدنظر خود را به خوبی به این قسمت از موهای سر خود بزنید و آن‌ها را داخل فویل قرار دهید.

سپس موهای خود را در جهتی که رشد می‌کنند، شانه بکشید و اجازه دهید تا زمانی که موها صاف می‌شوند به حالت آویزان قرار گیرند.

پس از آن لایه موی مد نظر را بشویید و اجازه دهید خشک شوند.

در نهایت اگر موهای سرتان دچار شکستگی نشد، نشان از کیفیت مواد دارد. البته لازم به ذکر است که تنها کیفیت مواد کافی نیست و همانطور که قبل تر هم بیان کردیم مواد کراتین مو باید مناسب برای موهای فرد باشد و از آنجایی که ویژگی موهای هر فرد با دیگری متفاوت است، مواد کراتین مناسب برای کراتینه کردن موهای هر فرد نیز با فرد دیگر متفاوت است. شکسته نشدن موهای سر پس از کراتینه کردن موها با یک سری مواد علاوه بر اینکه نشان دهنده کیفیت این مواد است به این معناست که برای موهای شما مناسب است.

اما اگر موها پس از کراتینه کردن دچار شکستگی شوند، چکار کنیم؟

در صورت رخداد این مشکل، باید از مواد ضعیف تری به منظور صاف کردن و به طور کلی کراتینه کردن موهای سر استفاده نمود.

مواد کراتین مو چگونه تولید می‌شوند؟

کراتین علاوه بر اینکه در بدن انسان‌ها وجود دارد در پشم، شاخ، پر و سم حیوانات نیز یافت می‌شود. جالب است بدانید برای تولید مواد کراتین مو نیز از کراتین موجود در بدن حیوانات استفاده می‌شود. بدین صورت که کراتین موجود در بدن حیوانات را گرفته و سپس آن را با فرمالدئید ترکیب می‌کنند. اکنون این مواد آماده استفاده برای صاف کردن موهای سر و یا هر به طور کلی کراتینه کردن می‌باشد.

اگر قصد دارید موهای خود را کراتینه کنید به این نکته توجه داشته باشید که فرمالدئید استفاده شده در کراتین مو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، بنابراین بهتر است که از محصولات فاقد فرمالدئید استفاده نمود تا در نهایت نه سلامت فرد به خطر بیفتد و نه آسیبی به محیط زیست وارد شود.

درباره فرمالدئید بیشتر بدانید

همانطور که بیان کردیم فرمالدهید یکی از ترکیبات کراتینه مو است که برای سلامت انسان و همچنین محیط زیست، مضر است. خوب است که در این مقاله بیشتر به آن بپردازیم.

فرمالدهید یک نوع گاز است که نه بو دارد و نه رنگ. استفاده از این ماده در مواد آرایشی مختلف، رایج است.

در نتیجه بنابر آنچه که تا به اینجا بیان کردیم، تمامی مواد آرایشی حاوی فرمالدئید، برای سلامت انسان و محیط زیست مضر هستند و نباید از آن‌ها استفاده کرد. اما اینگونه نیست، زیرا استفاده بیش از حد از فرمالدهید موجب آسیب رسیدن به سلامت افراد می‌شود و اما اگر از آن از یک حدی کمتر در ساخت مواد آرایشی استفاده شود، هیچ گونه ضرری نخواهد داشت.

گاز فرمالدهید از دو راه وارد بدن می‌شود:

  • از راه تنفس
  • از راه پوست

افرادی که حساسیت دارند باید در انتخاب لوازم آرایشی و کراتینه کردن، بیشتر از سایرین، احتیاط کرده و به طور کامل درباره مواد کراتین مو و … تحقیق کنند، زیرا اینگونه افراد در معرض آسیب بیشتری هستند.

تحریک گلو و بینی، خارش و سوزش چشم‌ها، سرفه و خس خس کردن سینه، نفس تنگی، تغییر خلق و خو، حالت تهوع و سردرد، خارش‌های پوستی، ایجاد تاول روی سطح پوست، شکستن، ریزش و یا سوختگی موها برخی از زیان‌های فرمالدئید است که افراد در صورت استفاده بیش از حد به آن دچار می‌شوند.

خوب است بدانید  که گاز فرمالدئید، نام‌های مختلفی دارد که لازم است برای بررسی مواد کراتین مو با تمامی این نام‌ها آشنا شوید. این نام‌ها عبارتند از:

  • Aldehyde (آلدهید)
  • bonded aldehyde (آلدهید پیوند خورده)
  • formalin (فرمالین)
  • Methanol (متانال)
  • formic aldehyde (آلدهید فرمیک)
  • methanediol (متاندیول)
  • methyl aldehyde (متیل آلدهید)
  • morbicid acid (اسید موربیسید)
  • methylene glycol (متیل گلیکول)
  • methylene oxide (اسید متیلن)

استفاده از مواد کراتین مو در دوران قاعدگی

یکی از سوالات رایج بانوان در خصوص کراتینه کردن موهای سر خود، انجام این کار در دوران قاعدگی می‌باشد. به همین  دلیل ما این بخش از مقاله را به این پرسش اختصاص داده‌ایم.

همه بانوان در دوران قاعدگی، با تغییرات هورمون‌ها مواجه می‌شوند. تغییرات هورمون‌ها خیلی چیزها را در بدن تغییر می‌دهند و در نتیجه بدن تفاوت‌های زیادی با دوران قبل و بعد از قاعدگی دارد. اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم پوست بدن در این دوران، حساس تر می‌باشد و در نتیجه بهتر است که کارهای زیبایی در این دوران انجام نگیرد.

از آنجایی که برای کراتینه کردن موهای سر نیز لازم است که از مواد کراتین مو استفاده شود و اغلب این مواد حاوی فرمالدئید می‌باشند، احتمال تحریک شدن پوست و ایجاد التهاب و حساسیت روی سطح پوست وجود دارد، بنابراین بهتر است که کراتینه موهای خود را به زمان دیگری موکول کنید.

مواد کراتین مو برای بانوان باردار مضر است؟

بانوان باردار به دلیل شرایط خاصی که دارند در مورد انجام و یا عدم انجام کراتینه مو، شک و شبهاتی دارند.

به طور کلی توصیه نمی‌شود بانوان باردار،  کارهای زیبایی اعم از از رنگ کردن موهای سر، کراتینه و … را در این دوران انجام دهند.

بنابراین خوب است که از انجام کراتینه موهای خود در این دوران خودداری کنید و یا در صورت ضرورت برای انجام آن، اطمینان حاصل کنید که مواد کراتین مو، فاقد فرمالدئید باشند تا خطری سلامت شما و فرزندتان را تهدید نکند.

آیا کراتین مو، جایگزین دارد؟

برخی از افراد به دنبال روش‌های جایگزین کراتینه مو می‌گردند، دلیل آن هم این است که تصور می‌کند مضرات این شیوه از فواید آن بیشتر است و موها پس از انجام این کار دچار آسیب دیدگی می‌شوند، اما باید بگوییم که اگر به یک سالن آرایشی بهداشتی مطمئن و معتبر مراجعه کنید و درباره کیفیت مواد کراتین مو، اطمینان حاصل کنید که با ویژگی‌های موهای سرتان سازگاری داشته باشند، این تصور به طور قطع، اشتباست.

اما اگر پس از تحقیق و بررسی ویژگی‌های موهای سر خود به این نتیجه رسیدید که موهایتان نیازی به کراتینه شدن ندارد و تنها می خواهید نرمی از دست رفته را به آن‌ها بازگردانید باید بگوییم که یک سری راهکارها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شامپو کراتینه مو
  • ماسک‌های حاوی کراتین
  • کرم موی مناسب با ویژگی‌های موی سر خود پس از هر بار استحمام کردن
  • عدم شستشوی بیش از حد موها در هفته
  • استفاده از کرم‌های مخصوص فر مو در صورت داشتن موهای فری که به سرعت حالت وز به خود می‌گیرند

همچنین محصولات طبیعی بسیاری وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها رطوبت مورد نیاز موهای خود را تامین کنید تا براقیت و نرمی خود را از دست ندهند. از جمله این محصولات طبیعی می‌توان به روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آفتاب گردان، اشاره کرد.

مراقبت‌های پس از استفاده از مواد کراتین مو

یکی دیگر از فاکتورهایی  که در نتیجه نهایی کراتینه موها تاثیر بسزایی دارد، مراقبت‌های پس از انجام این کار می‌باشد. اهمیت این موضوع به قدری زیادی است که حتی در صورتی که از بهترین مواد کراتینه مو استفاده کنید اما پس از آن به خوبی از موهای خود مراقبت نکنید، نتیجه دلخواه خود را نخواهید گرفت. نکات مراقبتی پس از کراتینه کردن موها عبارتند از:

از بستن موهای خود حداقل تا 48 ساعت و از شستن موهای خود تا 3 روز پس از کراتینه کردن، خودداری کنید.

پس از 3 روز با استفاده از شامپوهایی که فاقد سولفات هستند موهای خود را شستشو دهید.

برای افزایش ماندگاری کراتینه لازم است پس از هر بار شست و شوی موهای خود، آن‌ها را با حرارت پایین سشوار، خشک کنید.

مراقب باشید پس از کراتینه کردن، فشار زیادی به موهایتان وارد نشود.

مواد کراتین مو و تاثیر آن بر موهای سر

میزان فرمالدهید موجود در کراتینه به هدف و نوع موهای هر فرد بستگی دارد؛ به این معنا که اگر فرد با هدف طولانی مدت، قصد انجام کراتینه داشته باشد، میزان فرمالدئید باید افزایش پیدا کند.

به طور دقیق‌تر می‌توان گفت اگر هدف از انجام کراتینه تنها حفظ مقداری از پیچ خوردگی‌های موهای سرتان است، فرمول‌های فاقد فرمالدئید نیز برایتان جواب است و شما را به هدفتان می‌رساند. اما اگر می‌خواهید موهای وز شده خود را صاف کنید این کار با استفاده از ترکیباتی که فاقد فرمالدئید هستند، امکان پذیر نمی‌باشد.

به طور کلی مواد کراتینه ای که بدون فرمالدئید هستند، اثر خیلی قوی بر روی موهای سر نداشته و تنها با ایجاد پوشش با استفاده از لایه این نازک، موها را موقتا صاف می‌کنند.

تاثیر استفاده از مواد کراتین مو بر رشد مو

یکی از نگرانی‌های افرادی که قصد دارند موهای خود را کراتینه کنند، کاهش سرعت رشد موها و یا توقف رشد موهایشان است.

در این باره باید بگوییم که خوشبختانه کراتینه موهای سر، سرعت رشد موهای سر را کاهش نمی‌دهد و یا به بیان دیگر روی سرعت رشد موها بی تاثیر می‌باشد، بنابراین بدون هیچ گونه نگرانی می‌توانید از این شیوه به منظور صاف کردن موهای وز و مجعد شده خود استفاده نمایید، زیرا پس از آن موهایی که از ریشه رشد می‌کنند بافت طبیعی خود را حفظ خواهند کرد.

مزایای استفاده از مواد کراتین مو باکیفیت

کراتینه کردن موهای سر مزایایی دارد که به دلیل استفاده از مواد کراتین موی مناسب با ویژگی‌های موی افراد می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که برای کراتینه موهای سر می‌توان برشمرد، عدم آسیب رساندن دائمی به موها می‌باشد، به بیانی دیگر انجام کراتینه هیچ گونه آسیبی به ساختار طبیعی موها وارد نمی‌کند.

مواد کراتین مو سرشار از ویتامین‌هایی هستند که برای موهای سر انسان، لازم و ضروری می‌باشند؛ به این معنا که موجب تقویت موها می‌شوند و از جمله مواد مغذی موها هستند.

از دیگر مزایای کراتینه کردن موهای سر می‌توان به عدم نیاز به استفاده از اتو مو جهت صاف کردن موهای سر پس از کراتینه کردن، اشاره کرد. از آنجایی که استفاده مداوم از اتو مو موجب می‌شود تا موهای سر آسیب ببینند و همچنین فرایندی زمان بر است، در نتیجه عدم نیاز به استفاده از آن یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

وجود ویتامین در مواد کراتین

با استفاده از مواد کراتین موی اصل و باکیفیت می‌توان هر نوع مویی را صاف و نرم کرد. به بیان دیگر می‌توان گفت که کراتین اثر گذاری فوق العاده بر روی موها دارد و همچنین در صورتی که به خوبی از آن مراقبت شود، ماندگاری آن تا 3 ماه هم افزایش پیدا می‌کند.

پس از کراتینه کردن، شانه زدن موهای سر به راحتی میسر می‌باشد، بدون اینکه نیازی به استفاده از نرم کننده مو باشد.

این شیوه صاف کردن موهای آسیب دیده، وز و مجعد شده هم برای مردان و هم برای زنان، مناسب می‌باشد و هیچ گونه محدودیت در این خصوص ندارد، این امر خود مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

علاوه بر تمامی این مواردی که بیان کردیم با کراتینه کردن، ساختار مو بهبود می‌یابد. حفره‌های ساقه مو با استفاده از کراتین، پر می‌شوند.

معایب استفاده از مواد کراتین مو بی کیفیت

کراتینه کردن موهای سر معایبی نیز دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها احتمال بروز حساسیت‌های پوستی در برخی افراد می‌باشد. حساسیت پوستی شامل خارش و ایجاد التهاب و قرمزی بر روی بخش‌های مختلف پوست بدن می‌باشد.

همچنین در صورت عدم رعایت مراقبت‌های پس از کراتینه، احتمال اینکه موهای سر، دچار ریزش شوند نیز بسیار زیاد است.

استفاده از مواد طبیعی برای کراتینه کردن موها

همانطور که تا به اینجای مطلب دیدید، کراتینه کردن اگر با استفاده از مواد باکیفیت و سازگار با موی هر فرد انجام گیرد، مزایای زیادی خواهد داشت. اما اگر با این وجود هم نگران خطرات احتمالی ناشی از مواد شیمیایی آن هستید، خوب است بدانید که یک سری مواد طبیعی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید موهای خود را کراتینه کنید.

برخی از بهترین مواد طبیعی برای کراتینه کردن موها عبارتند از:

ترکیب تخم مرغ و موز

تخم مرغ سرشار از پروتئین‌هایی است که برای مو، ضروری بوده و موجب می‌شود تا موها صاف، لخت و نرم شوند.

موز نیز به این دلیل که حاوی مقدار زیادی ویتامین A است موجب رطوبت رسانی به مو می‌شود و همچنین به دلیل اینکه حاوی پتاسیم است وزی موها را از بین می‌برد. در نتیجه ترکیب  این دو ماده می‌تواند نرمی و لطافت را به موهای شما بازگرداند.

برای تهیه این ماسک کافیست 2 عدد موز را به خوبی له  کرده و یک عدد تخم مرغ را به آن‌ها اضافه کرده و به خوبی با هم، هم بزنید. علاوه بر تخم مرغ و موز می‌توانید به این ترکیب، عسل و شیر بیفزایید.

اکنون شما مواد کراتین مو آن هم از نوع طبیعی تهیه کرده و می‌توانید با آغشتن آن‌ها به موهای سر خود، موهای زیباتری تحویل بگیرید.

ترکیب شیر نارگیل و روغن زیتون

این ترکیب برای افرادی که موهایشان در اثر استفاده بیش از حد از رنگ و دکلره، آسیب دیده و خشک شده ‌است، بسیار مناسب می‌باشد.

خوب است بدانید که نارگیل حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌هایی است که برای مو ضروری هستند. نارگیل همچنین حاوی چربی‌های مفید برای مو است و با استفاده از آن می‌توان مو را تغذیه نمود.

روغن زیتون نیز همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله به آن اشاره کردیم به عنوان یکی از مواد طبیعی بسیار مفید برای سلامت موها شناخته می‌شود و در نتیجه ترکیب این دو ماده می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی روی موهای سر بگذارد.

ترکیب ماست و تخم مرغ

یکی دیگر از ترکیبات طبیعی که می‌توانید از آن‌ها به منظور کراتینه کردن موهای خود استفاده کنید، ترکیب ماست و تخم مرغ می‌باشد. اگر موهایتان آسیب دیده و می‌خواهید نرمی از دست رفته را به آن‌ها بازگردانید توصیه می‌کنیم از این ماسک غافل نشوید. این ماسک همچنین موجب افزایش رشد موها نیز می‌شود که خود مزیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید.

برای تهیه آن یک عدد تخم مرغ را درون ظرفی شکسته و سپس 4 قاشق غذاخوری ماست را به همراه 4 قاشق غذاخوری سس مایونز به ظرف حاوی تخم مرغ اضافه کنید. مواد را تا زمانی که کف ایجاد شود و همچنین کاملا یکدست شوند، هم بزنید.

مخلوط عسل و روغن زیتون

اگر قصد دارید با هدف احیای موهای خود از مواد کراتین مو استفاده کنید ترکیب عسل و روغن زیتون، مناسب شماست.

این ترکیب را می‌توانید به راحتی در منزل خود تهیه کنید. بدین منظور تنها کافیست 2 قاشق غذاخوری عسل را با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط نمایید.

ترکیب بدست آمده را روی موهای سر خود بمالید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. تا تاثیر خود را بگذارد و در نهایت آن‌ها را آبکشی کنید. به همین راحتی!

نکات طلایی برای قبل استفاده از مواد کراتین مو

 

قبل از هرگونه اقدامی به منظور کراتینه کردن موهای خود، خوب است که با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. و پس از آن تصمیم نهایی خود را منظور انجام و یا عدم انجام این شیوه بگیرید.

در انتخاب سالن آرایشی بهداشتی برای انجام کراتینه موهای سر خود دقت کنید. و از افرادی که موهای خود را در سالن مد نظر شما کراتینه کرده‌اند. در این باره بپرسید که آیا رضایت داشته‌اند یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ آن‌ها می‌توانید کراتینه موهای خود را به مرکز مدنظر بسپارید.

برندهای مختلفی مواد کراتین مو، ساخته و روانه بازار کرده‌اند، بدیهی است که کیفیت تمامی آن‌ها با یکدیگر یکسان نیست. بنابراین اگر خودتان قصد خرید کراتین مو را داشته و یا اینکه به یک مرکز آرایشی بهداشتی برای کراتینه کردن مراجعه می‌کنید از اصالت و کیفیت این مواد، اطمینان حاصل کنید.

کراتینه کردن موها در منزل

کراتینه کردن در منزل به دو شرط، امکان پذیر است:

  • قدرت تشخیص مواد کراتین اصل و با کیفیت را از نمونه‌های بی کیفیت آن داشته باشید
  • مهارت کافی برای انجام این کار را داشته باشید

در این صورت به راحتی می‌توانید در منزل  خود  موهای سرتان را کراتینه کنید و نیازی نیست حتما به یک سالن آرایشی، مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که این دو مورد مکمل هم بوده و در صورتی که حتی یک از این مهارت‌ها را نداشته باشید باعث می‌شود. تا شما به نتیجه دلخواه و مطلوب خود نرسید. بگذارید اینگونه بگوییم که اگر شما بهترین مواد  کراتین مو را هم داشته باشید. اما مهارتی در زمینه کراتینه کردن موها نداشته باشید به هیچ عنوان نتیجه دلخواه خود را نخواهید گرفت. عکس این قضییه نیز همین نتیجه را در پی خواهد داشت. اگر شما مهارت کافی برای کراتینه کردن موهای خود را داشته و اما نمی‌توانید بهترین مواد کراتینه موها را شناسایی کنید. احتمال اینکه موادی بی کیفیت خریداری کنید زیاد است که در نتیجه موجب می‌شود تا موها آسیب ببینند که ترمیم آن‌ها کاری دشوار و هزینه بر است.

به این نکته توجه داشته باشید که بیش از حد و یا کمتر از حدی که لازم است. از مواد کراتینه مو استفاده نکنید، مقدار مناسب مواد کراتین مو به حجم و جنس موی هر یک از افراد، بستگی دارد. اما حدودی می‌توان گفت که  مقدار مناسب مواد کراتینه برای موهای کوتاه، 60 میلی متر برای موهای تا سر شانه، 100 میلی متر، موهای تا کمر، 150 میلی متر و موهای بلند، 200 میلی متر می‌باشد.

به طور کلی مراحل کراتینه کردن موهای سر به شرح زیر است:

ابتدا موهای خود را با استفاده از شامپوی مخصوص به خوبی شست و شو دهید تا کاملا تمیز شوند.

به هیچ عنوان پس از شامپو زدن از نرم کننده استفاده نکنید.

سپس موهای خود را به طور کامل خشک کنید.

مواد کراتین مو را به خوبی به بخش‌های مختلف موهای سر خود بزنید و سپس با توجه به فاکتورهای مختلف اعم از هدفی که از کراتینه کردن دارید، نوع  موهای خود و …  بین 20 تا 50 دقیقه صبر کنید تا مواد روی سرتان باقی بمانند.

در نهایت پس از گذشت مدت زمان کافی، موها را شسته و خشک کنید.

معرفی بهترین مواد کراتین مو در بازار

اکنون خوب است که چند تا از بهترین مواد کراتین مو که در بازار موجود است را بشناسید. تا هر زمان که قصد انجام این کار را داشتید بتوانید با خرید بهترین مواد، نتیجه مدنظر خود را بگیرید.

قبل از آن خوب است بدانید که عملکرد و فرمولاسیون محصولات کراتینه مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنابراین هنگام خرید هر یک از این محصولات به این دو مورد توجه ویژه داشته باشید.

مواد کراتینه آمازون

یکی از بهترین مواد کراتینه موهای سر، مواد آمازون می‌باشد که ساخت کشور آمریکاست.  نام تجاری این مواد، گلدتراپی می‌باشد و به کسانی که دارای موهایی با فر کم و بافت سالم هستند، توصیه می‌شود که با استفاده از این مواد، موهای خود را کراتینه کنند. این مواد با هدف صاف کردن و احیایی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواد کراتین مو گلد لیبل

مواد گلد لیبل یکی دیگر از بهترین مواد به  منظور کراتینه کردن موهای سر است. این محصول نیز از محصولات تولیدی کشور آمریکا می‌باشد که با هدف احیا و صاف کردن موهای سر، تولید و روانه بازار شده است.

مواد کراتینه کراپلکس

اگر موهایتان را تا به حال رنگ نکرده و جنس موهایتان ضخیم است، کراپلس، مناسب شماست. در غیر این صورت به هیچ عنوان از مواد کراتینه کراپلکس، استفاده نکنید.

کادیو

مواد کراتینه کادیو نیز یکی از بهترین موادی است که با استفاده از آن می‌توانید حتی موهای خیلی فر و مجعد شده را به خوبی صاف کنید.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم کراتینه موها یکی از پرطرفدارترین شیوه‌ها به منظور گرفتن وز موهای سر است. که مضرات آن در مقایسه با فواید و اثراتی که دارد، بسیار کمتر است.

ما در این مطلب سعی کردیم هر آنچه لازم است درباره مواد کراتین مو بدانید را به طور جامع بیان کنیم. تا هر زمان که تصمیم گرفتید موهای خود را صاف کنید. بدون اینکه ذره ای آسیب به آن‌ها وارد شود و با استفاده از بهترین مواد، بهترین نتیجه را بگیرید. از اینکه وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب، صرف نمودید بی نهایت متشکریم. اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از کراتینه کردن موهایتان را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.