مجله آموزشی

آموزش کراتینه مو

انجام کارهای مربوط به زیبایی و لختی مو یکی از پردرآمد‌ترین و پرفروش‌ترین شغل‌های جهان محسوب می‌شود که این کار در ایران به شدت به چشم می‌خورد. در این مقاله توضیح جامعی درباره‌ی آموزش کراتینه مو، نحوه‌ی عملکرد آن و تمامی اطلاعاتی که باید درباره‌ی کراتینه مو بدانید گنجانده شده است. اطلاعاتی که در ادامه وجود دارد چه برای کسی که به عنوان مشتری می‌خواهد خدماتی بر روی موی خودش انجام دهد و چه برای کسی که می‌خواهد توی این رشته به صورت تخصصی فعالیت کند لازم است. این اطلاعات از قبیل تفاوت روش‌های درمانی مو، مفهوم کراتینه کردن، مراقبت‌ها، مراحل، کراتین سرد، کراتینه مو برای آقایان و … را شامل می‌شود.

فهرست مطلب:

4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر شما هم به دنبال مطلبی برای آموزش کراتینه مو هستید، شما را یه خواندن این مقاله دعوت می‌کنیم.

انجام کارهای مربوط به زیبایی و لختی مو یکی از پردرآمد‌ترین و پرفروش‌ترین شغل‌های جهان محسوب می‌شود که این کار در ایران به شدت به چشم می‌خورد. در این مقاله توضیح جامعی درباره‌ی آموزش کراتینه مو، نحوه‌ی عملکرد آن و تمامی اطلاعاتی که باید درباره‌ی کراتینه مو بدانید گنجانده شده است. اطلاعاتی که در ادامه وجود دارد چه برای کسی که به عنوان مشتری می‌خواهد خدماتی بر روی موی خودش انجام دهد و چه برای کسی که می‌خواهد توی این رشته به صورت تخصصی فعالیت کند لازم است. این اطلاعات از قبیل تفاوت روش‌های درمانی مو، مفهوم کراتینه کردن، مراقبت‌ها، مراحل، کراتین سرد، کراتینه مو برای آقایان و … را شامل می‌شود.

تفاوت روش ‌های احیا سازی مو

برای این که بخواهید مناسب‌ترین روش احیا سازی و زیبایی مو را برای خود پیدا کنید. بهتر است در درجه‌ی اول با تمامی روش‌های آن آشنا شوید؛ پس با اذامه آموزش کراتینه مو همزاه باشید.

بهتر است قبل از شروع هر چیزی در آموزش کراتینه مو به سراغ تفاوت کراتینه و بوتاکس می‌رویم.

بوتاکس: بوتاکس برای کسانی مناسب است که دارای موهای به شدت خشک و آسیب دیده دارند و حالت و فرم موهای کشسانی دارند اما می‌خواهند حالت فر بودن و مجعد موهای خود را حفظ کنند یعنی لختی مو را نمی‌خواهند و صرفا جنبه‌ی درمانی دارد و می‌خواهند که موهای آسیب دیده‌ ( که در اثر رنگ و دکلره رخ داده ) خود را ترمیم کنند. این روش لخت کردن مو را ندارد و حتی اگر لخت شود به مدت بسیار کمی ماندگاری دارد که حدود 4 ماه است. پس اگر موهای آدامسی و کشسانی دارید، بهتر است از روش بوتاکس استفاده کنید.

کراتینه: کراتینه یکی از روش‌هایی ( روش کاملا درمانی ) است که هم باعث احیا و ترمیم موی شما می‌گردد و هم باعث صافی و لختی موهای شما می‌گردد. اگر موهای فر، وز و آسیب دیده‌ای دارید و می‌خواهید که موهای خود را احیا کنید، بهترین روش کراتینه کردن مو می‌باشد. در این روش که یک پروتئین را به موهای شما تزریق می‌کند. این پروتئین باعث می‌شود تا موهای شما نرم، لطیف و لختی را پیدا کند. پس اگر موهای وزی دارید که گاها آسیب دیده هم است، می‌توانید از روش کراتینه کردن مو استفاده کنید. بهتر است بدانید که ماندگاری این روش 6 ماه است و یک سری مراقبت‌های قبل و بعد از فرآیند دارد.

مورد دوم تفاوت بین پروتئین تراپی و ویتامینه است.

پروتئین تراپی: برای کسانی که موهایی دارند که رنگ و یا دکلره شده است و می‌خواهند که چند درجه موهای خود را روشن‌تر کنند ولی نمی‌خواهند که موهای آسیب دیده داشته باشند، می‌توانند قبل از آن از پروتئین تراپی استفاده کنند. یکی از معایبی که این روش دارد، هزینه‌ی بسیار زیادی دارد و شما مجبور هستید هر چند وقت یک بار این فرآیند را تمدید کنید. این روش مناسب کسانی است که دارای موهای ارتجاعی و کشسانی دارند. روش پروتئین تراپی عوارضی مانند خشک شدن موی سر و پوسته پوسته شدن کف سر را دارد.

ویتامینه: یکی دیگر از روش‌های احیا سازی مو، روش ویتامینه است که در این فرآیند، ویتامین‌های لازم را به موی شما تزریق می‌کند. از این قبیل ویتامین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ویتامین‌های ( آ – به – ث – آهن – زینک )

با این روش که یک سری مواد بر روی موی شما قرار می‌گیرد و با مکث چند دقیقه‌ای منجر می‌شود تا ویتامین‌های لازم به موهای شما برسد. با استفاده از روش ویتامینه می‌توانید که رطوبت‌ موهای خودتان را زیاد کنید و به احیا و ترمیم موهای خود بپردازید.

ریباندینگ: روش آخری که وجود دارد، ( یک روش کاملا شیمیایی محسوب می‌شود ) که حالت احیا سازی ندارد. صرفا برای کسانی مناسب است که می‌خواهند موی بسیار صاف و لختی داشته باشند. بر عکس روش کراتینه کردن مو که به موهای شما پروتئین تزریق می‌کرد، در این روش از سست کردن مو استفاده می‌کند. یعنی ویتامین‌های مو از از آن جذب می‌کند و موهای شما را به شکل یک چوب صاف و شلاقی می‌کند. به صورت اصطلاحی به این روش صافی ژاپنی نیز می‌گویند. این روش یک صافی دائمی محسوب می‌شود . روش ریباندینگ قابلیت بازگشت به حالت قبل را ندارد و با احتمال نسبتا زیادی ممکن است پس از گذشت زمان چند ماهه، موهای شما خشک شود و به اصطلاح خرد نیز گردد. موهایی که بعد از آن رشد می‌کند، به همان حالت اولیه موی شما در می‌آید. معمولا این روش توصیه نمی‌شود چون عوارض خیلی زیادی مانند ریزش مو، خشکی مو و خارش کف سر دارد.

حال که در آموزش کراتینه مو با روش‌های احیا سازی مو آشنا شدید. همان گونه که می‌دانید، روش کراتینه مو برای دو منظور صورت می‌گیرد. اول این که شما ممکن است موهای صاف و لختی داشته باشید ولی آسیب و دمیج دیده باشد و دوم اینکه ممکن است موهای صاف و لختی نداشته باشید و نیاز به احیا و ترمیم هم داشته باشید. پس کراتینه مو به دو هدف صاف و لخت سازی و احیا و ترمیم انجام می‌شود.

مفهوم کراتینه مو

آموزش کراتینه مو

همانطور که در آموزش کراتینه مو تا حدودی با مفهوم و معنی کراتین مو آشنا شدید اما بهتر است بدانید هر چقدر که مقدار این پروتئین بیش‌تر باشد و به روش صحیح از آن استفاده شود، موهای بسیار نرم‌تر و صاف‌تری خواهید داشت. حال هر چقدر مقدار آن کمتر باشد، حالت وز و فر بودن مو بیش‌تر خواهد شد. معمولا متخصصان این رشته، ماده کراتین را به ساقه‌ی موهای شما می‌زنند تا جذب آن شود و در نتیجه‌ی کار موهای صاف، لخت و ابریشمی خیلی زیبایی علاوه بر احیا و ترمیم آن خواهید داشت.

در بدن انسان، سلول‌های کراتینوسیت وظیقه‌ی تولید کراتین را دارند این نوع از سلول‌ها در اپیدرم قرار گرفته‌اند و به جذب کردن ملانین بدن می‌پردازند و آن را از پرتوهای ماورا بنفش محافظت می‌کنند. بهتر است بدانید که اگر مقدار کراتین موجود در بدن زیاد شود و مقدار آن به 5 یا 6 برسد، با درصد احتمال زیادی منجر به از کار افتادن کلیه‌های شما می‌گردد و عملیات تصفیه خون انجام نمی‌گردد.

به طور کلی در پستانداران کراتین به 2 گونه تقسیم می‌شوند. اولین دسته سیتوکراتین و دومین دسته اگزوکراتین نام دارد. اگزوکراتین است که در مو یافت می‌شود و در هر 3 حالت اسیدی، بازی و خنثی وجود دارد و ناخن و موی پستانداران از کراتین ساخته شده است.

کراتینه صافی یا کراتینه احیا؟!

اگر یک بار به سالن‌های زیبایی رفته باشید متوجه می‌شوید که از اصطلاحات کراتینه صافی، کراتینه احیا، درصد صافی و درصد احیا به مراتب بسیاری استفاده می‌شود. در ادامه توضیحات کاملی درباره‌ی این کلمات و مزایا و معایب آن آورده شده است.

حتما برای شما پیش آمده است که بعد از حمام، ساعات زیادی را برای براشینگ و حالت دادن موهای خودتان کرده‌اید. با استفاده از صافی حاصل از کراتینه مو این مشکل برای شما برطرف می‌گردد و به مدت 6 ماه کاملا حالت موهای قبلی خود را فراموش می‌کنید. همچنین اگر جز کسانی هستید که به مد و استایل خودتان اهمیت می‌دهید، بهتر است بدانید که در دنیای مدرن امروز، داشتن موهای صاف و شلاقی در میان خانم‌های خوش پوش بسیار پرطرفدار شده است. در ادامه آموزش( آموزش کراتینه مو) با اصطلاحاتی راجع به این موضوع آشما خواهید شد.

احیا: مهم‌ترین هدیه کراتینه مو برای شما می‌باشد که معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. احیای مو می‌تواند به آب رسانی بهتر و ترمیم ساقه‌های آسیب دیده مو کمک کند. طبق تجربه متخصصان و آرایشگران این رشته، احیا کردن مو از صافی و لخت سازی آن اهمیت بیشتری دارد. به طوری که این موضوع در قیمت مواد کراتینه درباره‌ی احیای مو نیز بالاتر و مشهود است. پس اگر سشوار، دکلره، رنگ و براشینگ به موهای شما آسیب و دمیج وارد کرده است، پس استفاده از کراتینه احیا، نقش مهم‌تری در زیبایی مو برای شما ایفا می‌کند.

جالب است بدانید که درصد احیا و درصد صافی مخصوص کشور ایران است و کلمه متناسب با این اصطلاحات حتی روی خود بطری، بسته محصول و مواد کراتینه مو نوشته نشده است. درصدهای کراتینه صافی و احیا کاملا بر اساس تجربه متخصصان به دست آمده است. یک کراتینه خوب همواره شامل احیا و صافی بالا به صورت همزمان می‌باشد. مگر اینکه به حالت طبیعی موی خود بیشتر علاقه داشته باشید و نیازی به صاف و لخت سازی آن ندارید. در این صورت است که کراتینه با درصد احیا بالاتر و درصد صافی کمتر برای شما بیشتر مناسب است. این موضوع باعث از بین بردن حالت وز، موخوره، فر و مجعدی موهای شما می‌گردد. اما اگر شما دارای مویی هستید که به هیچ عنوان آسیب و دمیجی به آن وارد نشده است، لذا می‌توانید از کراتینه با درصد احیا کمتر و درصد صافی بیشتر استفاده کنید.

صافی و احیای 0 درصد: اگر صرفا شما به دنبال صاف کردن موی خود هستید، بهتر است بدانید که این روش دیگر کراتینه مو نام ندارد و به نام المنت شناخته می‌شود. و اگر به دنبال احیای مطلق و صافی 0 درصد هستید، به این روش بوتاکس مو گویند.

در ادامه آموزش کراتینه مو با کراتینه کردن مو بعد از دکلره آن، مراحل کراتینه مو و… آشنا می‌شوید.

کراتینه کردن مو بعد از دکلره آن

به طور رایج در بین خانم‌ها معروف است که پس از دکلره کردن موهای خود به سراغ کراتینه کردن آن می‌روند. لذا به نوعی یکی از پارامترهای لازم برای داشتن موهایی جذاب و زیبا شده است. داشتن موهای روشن و هایلایت این روزها طرفدار بسیاری پیدا کرده است و روشی که می‌توان این نوع مو را بدست آورد، دکلره کردن مو است. موضوعی که اهمیت دارد این است که دکلره کردن مو باعث آسیب رساندن به ریشه و بافت مو می‌گردد. حال بهترین روشی که باعث جلوگیری از این آسیب‌ها می‌شود، کراتینه کردن مو می‌باشد.

اگر می‌خواهید بعد از دکلره موهای خود را کراتینه کنید بهتر است حتما از کسی کمک بگیرید که در این رشته خبره باشد و از مواد با کیفیت استفاده کند. همان گونه که بیان شد دکلره آسیب‌های زیادی به موهای شما وارد می‌کند لذا بهتر است که بعد از آن به سراغ کراتینه کردن موهای خود روید. دیده شده است که با اینکه بعد از یک بار کراتینه کردن بعد از دکلره مو، زیبایی و ترمیم خیلی خوبی صورت گرفته است، اما صرفا جبران آسیب دیدگی‌هایی را کرده است که از دکلره بدست آمده است.

اگر یک فرمول کلی بخواهیم برای این موضوع مطرح کنیم، می‌توان گفت کراتینه‌ی بعد از دکلره مو برابر است با جبران آسیب دیدگی بعد از دکلره مو. اگر از شخصی که سابقه و تجربه‌ی زیادی در این رشته دارد، سوالی درباره‌ی کراتینه کردن بعد از دکلره بپرسید، حتما می‌گوید مراجعان بسیاری دارد که فردای روز دکلره به قصد کراتینه کردن موی خود آمده‌اند. به صورت تکنیکال بهترین تایم برای کراتینه بعد از دکلره مو، گذشت زمان 3 روز است.

مراحل کراتینه کردن مو

آموزش کراتینه مودر ابتدا وسایلی که برای کراتینه کردن مو استفاده می‌شود را باید بشناسید.

  • بطری و شامپو شماره 1 برای قبل از کراتینه مو
  • دستگاه آنالیز کننده و رطوبت سنج مو
  • سشوار حرفه‌ای مو
  • دستگاه نانو استیم یا ماکرومیست
  • کاسه، براش و کلاه رنگ
  • مواد کراتین بسته به حجم مو
  • برند کراتین مناسب با موهای شما
  • اتو مو با تنظیم دمای 230 تا 280 درجه
  • شامپو و ماسک مو بعد از کراتینه مو

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از این موضوع به مقاله 0 تا 100 کراتینه مو مراجعه کنید.

بهترین مواد کراتین مو

سوالی که معمولا ذهن بیشتر مشتری‌ها و حتی متخصصان این رشته را درگیر می‌کند، این است که چه موادی دقیقا برای کراتینه مو مناسب هستند. این که مواد کراتین چه ویژگی دارند، غلیظ باشند یا رقیق، مقدار آن چقدر باشد و یا اینکه گاز و بو دارند یا خیر. از این قبیل سوال‌ها معمولا در ذهن دیده می‌شود. به طور کلی این که بتوان این مواد را تشخیص داد و نمونه‌های تقلبی را نیز شناخت، معمولا بحث پیچیده‌ای دارد که با تجربه‌ی چندین ساله می‌توان شناخت کافی در این رشته پیدا کرد؛ در ادامه مقاله آموزش کراتینه مو به این موضوع میپردازیم.

به جرئت می‌توان گفت، در بحث کراتینه مو مهم‌ترین موضوع، شناخت مواد کراتینه است. اولین ذهنیت غلط که درباره این موضوع وجود دارد، این است که اکثرا بر این باورند که اگر از بهترین مواد کراتینه مو یا از بهترین برند کراتینه مو و از بالاترین قیمت کراتینه مو استفاده کنند، می‌توانند بهترین نتیجه را دریافت کنند. اما باید گفت که این یک کاملا تفکر غلط می‌باشد. زیرا که هر کس ویژگی و فرم موی خاص خودش را دارد. پس به اصطلاح نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید. این موضوع به صورت آشکار در شرکت‌هایی که برندها و مواد مختلف کراتین را تولید می‌کنند، کاملا مشهود است. اگر دقت کنید یک شرکت انواع محصولات کراتین را در انواع مدل آن تولید و توزیع می‌کند. به عنوان مثال موهای فر بلند، موهای فر کوتاه، موهای مجعد، موهای لخت، موهای دمیج دیده و … برای هر یک از این موارد برند و محصول مورد نظر و متفاوتی تولید شده است. در نتیجه در درجه‌ی اول بهتر است که جنس، بافت و ویژگی هر مو را شناخت تا بتوان به مراحل بعدی کراتینه مو وارد شد تا نتیجه‌ی بسیار عالی دریافت کنید.

همان گونه که در آموزش کراتینه مو بیان شد، مدل‌ها و برندهای مختلفی برای کراتینه کردن مو وجود دارد. بعضی از مواد کراتین برای احیای بیشتر مو و بعضی دیگر برای صافی و لختی بیشتر مو استفاده می‌شود. گاهی ممکن است از برند و محصولی استفاده کنید که بوی تند و زننده‌ای در مقایسه با مدل‌هایی با بوی آرام‌تری بدهد. این موضوع کیفیت بالاتر یا پایین‌تر آن برند را مشخص نمی‌کند. لذا هر ویژگی این محصولات برای نوع خاصی از مو استفاده می‌گردد.

مورد بسیار مهمی که باید توجه کنید این است که، حتی اگر شما بهترین مواد کراتینه مو را با بهترین برند هم داشته باشید. ممکن است نتوانید بهترین نتیجه‌ی این فرآیند را بدست آورید. دلیل این موضوع آن است که شخصی که می‌خواهد این فرآیند کاری را انجام دهد، واقعا باید چندین سال تجربه کافی داشته باشد و به اصطلاح متخصص در این رشته باشد. برای کسب اطلاعات بی‌تر درباره‌ی این موضوع می‌توانید به مقاله بهترین مواد کراتینه مو مراجعه کنید.

شامپو ویژه کراتینه کردن مو

همان گونه که بیان شد، فرآیند کراتینه کردن مو از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا تمامی مراحل، مواد، شرایط و حتی برندی که استفاده می‌کنید بسیار با اهمیت می‌باشد. با پیشرفت دنیای امروز، هر رشته و شغلی موثر این جهش‌های جهانی قرار گرفته است. لذا بحث کراتینه کردن مو نیز از این قانون مستثنی نیست. شامپوهای ویژه‌ای در نمونه‌های مختلف برای کراتینه کردن مو تولید شده است. حال این که این شامپوها چه تاثیری می‌گذارد و یا چه تفاوت‌هایی با شامپوهای معمولی دارد و از این قبیل سوال‌ها را در ادامه بررسی شده است.

اگر یک بار از این روش برای احیا، زیبایی، لخت، ترمیم و بازسازی موهای خود استفاده کرده‌اید. می‌دانید که پس از فرآیند این روش باید به مراقبت‌های بعد از آن هم توجه کنید و نکات آن را رعایت کنید. برخی رفتارها باعث می‌شود که عمر و ماندگاری کراتینه کردن مو کاهش یابد. لذا انجام دادن آن باعث می‌شود که هزینه‌ی شما بر باد نرفته باشد و بیش‌ترین بازدهی را داشته باشید. به طور مثال اگر کلر به موی شما برخورد کند، در طی زمان قدرت صافی خود را از دست می‌دهد لذا اگر قصد شنا کردن را دارید حتما از کلاه‌های مخصوص شنا استفاده کنید تا عمر لخت بودن موی شما بیشتر گردد.

مورد دیگری که در آموزش کراتینه مو از اهمیت بالایی برخوردار است و کمتر به آن توجه می‌کنند این است که در دوران بعد از کراتینه کردن مو ( دوران قرنطینه ) حمام رفتن را باید کنار بگذارید و موهای شما آزاد باشد ولی اگر از شامپوهایی استفاده کنید که به اصطلاح بدون سولفات باشند، شما می‌توانید هر روز موهای خود را شست و شو دهید و هیچ نگرانی بابت کم شدن عمر کراتینه موی خود نداشته باشید. بهتر است بدانید که بیش‌تر شامپوهای بچه بدون سولفات هستند و با کمی جست و جود می‌توانید شامپوهایی را بیابید که حاوی سولفات نباشند و برای شما نیز مناسب باشند.

حال اگر این نکات و سایر نکاتی که متخصص این رشته به شما می‌گوید و شما رعایت کنید، می‌توانید تا 9 ماه از لخت بودن و زیبایی موهای خود لذت ببرید. گاهی نیز تجربه نشان داده است که در بهترین شرایط، عمر کراتینه کردن مو تا یک سال نیز ادامه خواهد داشت. در آن طرف ماجرا، اگر شما این مراقبت‌ها را رعایت نکنید احتمال این که لخت بودن و یا  ترمیم موهای شما حداکثر تا 4 ماه دوام آورد.

راه تشخیص این نوع شامپوها نیز با پیشرفت تکنولوژی بسیار آسان شده است. تمام تولید کنندگان در هر عرصه‌ای موظف هستند که اطلاعات کامل محصول خود را بر روی برند خود و یا بر روی یک بروشور قرار دهند. لذا فهمیدن این که چه شامپویی مناسب این فرآیند هست و آیا دارای سولفات می‌باشد یا خیر، بسیار آسوده گردیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع می‌توانید به مقاله شامپوهای مخصوص موهای کراتینه شده مراجعه کنید.

قرنطینه کردن مو

همان گونه که می‌دانید کراتینه کردن مو یکی از بهترین‌ روش‌های لخت و صاف کردن مو می‌باشد. مسئله‌ای که ممکن است شما را درگیر کند و معمولا تعدد مواجه با آن زیاد است. این است که ممکن است شما بعد از کراتنه کردن موی خود، صافی و لختی خاصی در موهای خودتان مشاهده نکنید و برای شما سوال پیش بیاید که چه مشکلی رخ داده است که با این هزینه‌ای که کرده‌اید هیچ نتیجه‌ای هم دریافت نکرده‌اید.

در پاسخ باید بیان کرد که، در این دنیای مدرن، از روش‌ها و متدهای خاصی برای کراتینه مو استفاده می‌کنند. در بعضی از این روش‌ها شما بعد از فرآیند کراتینه کردن مو نیاز دارید که به مدتی موهای خود را به اصطلاح باید قرنطینه کنید. در بعضی از مدل‌های دیگر این مدت قرنطینه نیاز نمی‌باشد. قرنطینه کردن مو چند نکته جزیی دارد که اگر رعایت نشود، نتیجه‌ی دلخواه را از کراتینه مو دریافت نمی‌کنید.

 یکی از دلایلی که حتما باید از یک متخصص در این رشته کمک بگیرید، نیز همین موضوع است که اگر کسی این کار را بلد نباشد ممکن است از موادی استفاده کند که قرنطینه دارد و به شما بگوید که نیازی به قرنطینه نیست. از دیگر عوامل در دوران قرنطینه باید گفت نباید موهای خود را ببندید و یا خیس کنید چون موا کراتین ثبات لازم را از دست خواهند داد و نتیجه‌ی کار خراب خواهد شد. به طور کلی در این 72 ساعت یا سه روز قرنطینه باید موارد آزاد گذاشتن موها و نبستن آن‌ها – حمام نرفتن – خیس نکردن موها – جلوگیری از تعریق زیاد کف سر و … را رعایت کنید.

صاف نشدن مو بعد از کراتینه کردن آن

صاف نشدن مو بعد از کراتینه کردن آن

در ابتدا بیان شد که روش کراتینه مو با اینکه یک روش نسبتا شیمیایی محسوب می‌شود اما نسبت به سایر روش‌ها ضرر کمتر و فایده‌ی بیشتری دارد. معمولا از این روش به عنوان یک روش درمانی برای موها یاد می‌شود. اگر شما از بهترین مواد کراتینه مو با بهترین برند برای موهای خود استفاده کنید و از یک متخصص بخواهید تا بر تمامی مراحل کراتین توجه داشته باشد به احتمال زیاد شما بهترین نتیجه را دریافت خواهید کرد. اما در آن طرف ماجرا، ویژگی ساختاری، جنس و بافت موی شما تاثیر بسزایی در این روند دارد. این موضوع برای تجربه‌ی اول شما به طور کامل مشاهده می‌شود.

 لذا تنها دلیل که باعث شود شما بازدهی مناسب را دریافت نکنید این است که برای بار اول می‌خواهید از کراتینه کردن مو استفاده کنید. به صورت تکنیکال در مرحله‌ی اول فرم و حالت موهای شما دگرگون می‌شود. یا اگر موهای آسیب دیده و دمیج دیده باشند، در مرحله‌ی اول آسیب‌ها را برطرف می‌کند و ممکن است کمتر صافی و یا لختی در آن مشاهده گردد. ولی زمانی که برای بار دوم پس از مدت زمان چند ماهه این فرآیند را تکرار کنید متوجه می‌شوید که موهای صاف و لخت‌تری نسبت به دفعه اول دارید و نتیجه‌ی کار بسیار بهتر است و خود شما رضایت بیشتری دارید.

از موارد دیگری که به صاف نشدن مو بعد از کراتینه مربوط می‌شود، همان قرنطینه کردن مو است. توجه کنید که این مدت قرنطینه از 12 ساعت تا 72 ساعت قابل تغییر است. در ضمن، نحوه‌ی اجرای این مدت هم از اهمیت شایانی برخوردار است. معمولا متخصصان حرفه‌ای این رشته از 12 سال تا 15 سال تجربه کافی را دارند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید به مقاله شامپو بعد از کراتینه مراجعه نمایید.

وز شدن مو بعد از کراتینه آن

شما پس از استفاده از روش کراتینه مو، می‌توانید 2 هدف احیا و صافی مو را بدست آورید. با کمی تحقیق، با درصد بالایی می‌توان گفت علت اصلی وز شدن مو بعد از کراتینه کردن آن، انجام دادن اشتباه این فرآیند است. خود نحوه‌ی انجام این فرآیند نیز ارتباط مستقیمی دارد با فردی که می‌خواهد این روش را برای شما انجام دهد. اگر آن شخص از مهارت و تجربه‌ی کافی برخوردار باشد، می‌تواند علاوه بر صحیح انجام دادن کراتینه کردن مو، شما را در خرید مواد و برند با کیفیت راهنمایی کند. حال اگر فرد مورد نظر از تجربه و مهارت کافی برخوردار نباشد، ممکن است نتیجه‌ی کار منفی درآید.

علاوه بر این مورد که اگر فرآیند کراتینه کردن مو به درستی صورت نگیرد، منجر به وز شدن موهای شما می‌گردد. مراقبت‌های بعد از انجام فرآیند نیز در آموزش کراتینه مو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما اگر فکر می‌کنید که اگر مراقبت‌های بعد از کراتینه کدن مو را انجام ندهید منجر به وز شدن موهای شما می‌گردد در پاسخ باید گفت خیر و این گونه نیست. رعایت کردن مواردی از قبیل کلاه گذاشتن در زمان استخر رفتن و یا برخورد نکردن کلر آب به موهای شما و … به شما کمک می‌کند تا ماندگاری و عمر کراتین بر روی موهای شما بیشتر گردد.

شامپو بچه برای کراتینه کردن مو

به دلیل آن که روش کراتینه کردن مو در ایران و جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است لذا سوال‌های متعددی در این موضوع مطرح می‌شود. یکی دیگر از این نوع سوال‌ها این است که آیا می‌توان از شامپو بچه برای بعد از کراتینه مو استفاده کرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که، همان گونه که می‌دانید بعد از فرآیند کراتینه مو نیاز به مراقبت‌های خاصی از جمله استفاده از شامپوهای مخصوص و یا ماسک مو منحصر به فرد است. لذا نباید از هر شامپو و یا ماسک مویی در این زمینه استفاده کرد. اصولا در اساس این روش، چون پروتئینی به موی شما تزریق می‌گردد، بعد از این فرآیند نباید واکنشی رخ دهد که میزان ثبات و عمر این دوره کمتر 6 تا 8 ماهه کمتر شود.

به دلیل حساسیتی که در پوست و موهای نوزادان و کودکان وجود دارد، از شامپوهای مخصوص برای این سنین استفاده می‌گردد. دلیل آن این است که در شامپوهای کودکان معمولا هیچ سولفاتی وجود ندارد. سولفات ماده‌ای نیست که به طور کامل کراتین مو را نابود سازد اما در نتیجه‌ی استفاده از شامپوهایی که سولفات دارند، باعث می‌شود که میزان عمر، لخت و صافی موهای شما به 2 تا 3 ماه کاهش یابد. لذا معمولا به آقایان و بانوانی که از روش کراتینه مو برای موهای خود استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌گردد که بعد از استفاده از این روش، از شامپوهایی برای شست و شوی موی خود استفاده کنند که سولفاتی در آن وجود نداشته باشد. معمولا شامپوهای بدون سولفات یا محصولاتی که سولفات کمتری دارند، در شست و شو کمتر کف می‌کنند.

میزان استفاده از شامپو بچه:

اگر از شامپو بچه برای موهای کراتینه‌ی خود استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که هیچ محدودیتی در میزان استفاده از آن وجود ندارد. پس می‌توانید در هر روزی از هفته به حمام بروید و از شامپو بچه برای شست و شوی موی خود استفاده کنید. تنها نکته‌ای که حائز اهمیت می‌باشد، این است که پس از حمام از سشوار با باد گرم و ملایم برای خشک کردن موی خود استفاده کنید. چون اگر از باد داغ و حرارت زیاد استفاده کنید، باعث سوزاندن ریشه‌ی مو و آسیب دیدن موهای شما می‌گردد که از زیبایی موی شما کاسته می‌شود. در نتیجه هزینه‌ای که برای کراتینه مو کرده‌اید، هدر می‌رود.

کراتینه مو مردانه

کراتینه مو مردانه

بر خلاف تصور عموم مردم جامعه، مردها نیز می‌توانند از روش کراتینه برای احیا و ترمیم و صافی و زیبایی موهای خود استفاده کنند. گاهی بعضی از آقایان به دلیل داشتن موهای وز و فر ناراضی هستند و می‌خواهند که حالت و فرم موهای خود را تغییر دهند لذا به فکر تغییر آن هستند.

هزینه کراتینه کردن مو برای آقایان کاملا به برندی که برای این کار استفاده می‌کنید مرتبط است ولی به صورت تکنیکال دو برند Kerarganic و Ditron جز مارک‌های خوب و پرفروش در این زمینه محسوب می‌شوند. برای اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید به 2 مقاله بهترین مارک کراتینه مو  و خرید مواد کراتینه مو مراجعه کنید.

 بیس و اساس کلی کراتینه کردن مو برای آقایان و بانوان یکی است. به طور کلی 2 نوع کراتینه وجود دارد که در ادامه به توضیح این دو مورد می‌پردازیم.

  • نوع اول کراتینه کردن مو: کسانی که دارای موهایی هستند که به دلایل استفاده از مواد شیمیایی و دکلره و یا رنگ کردن، منجر شده است که آسیب‌های زیادی به موهای خود وارد کنند، در این موارد باید در چند سری و دفعات مختلف کراتینه کردن انجام گردد تا احیا شدن موهای شما به درصد خوبی برسد. معمولا از این روش استفاده می‌کنند تا با ویتامینه شدن مو به همراه اثر احیای زیاد، موهای شما از آسیب دیدگی مبرا گردد.
  • نوع دوم کراتینه کردن مو: در این نوع معمولا کسانی که همان آسیب دیدگی را در موی خود دارند اما نیاز به صاف شدن موهای نیز هستند باید از کراتینه برزیلی یا نانو کراتین استفاده کنند. در این نوع موها در ابتدا باید احیای مو صورت گیرد ( مانند نوع اول ) سپس برای صاف کردن و ابریشمی شدن موها از روش نانو کراتین یا کراتین برزیلی استفاده می‌کنند.

اساس کار نانو کراتین

  1. در ابتدا حتما باید با استفاده از شامپوی قبل از نانو کراتین موهای خود را دو مرتبه بشویید. ( توجه شود که معمولا از کاندیشنر استفاده نمی‌کنند. )
  2. در این مرحله موهای خود را با حوله مخصوص خشک کنید.
  3. خیلی مهم است که موها را به چند دسته تقسیم بندی کنید ( معمولا حدود 4 دسته اما به حجم مو نیز وابسته است ) سپس حدود 30 تا 50 گرم از مواد را با توجه به حجم مو از داخل یک ظرف پلاستیکی ( به وسیله‌ی برس مخصوص ) به موهای خود بزنید ( که معمولا به ساقه‌ی مو می‌زنند ) و بعد موها را شانه می‌کنند.
  4. برای این که مواد کراتین جذب موهای شود در حدود 30 الی 40 دقیقه زمان نیاز است.
  5. در این مرحله موها را سشوار می‌کشند و کاملا خشک می‌کنند.
  6. از مهم‌ترین مراحل کراتینه کردن مو اتو کشی محسوب می‌شود. برای این مرحله نیز موها را دسته بندی می‌کنند و معمولا با اتوی حرفه‌ای از جنس سرامیک در چندین مرتبه به اتو زدن مو می‌پردازند تا از صاف شدن، درخشانی و براق بودن موها اطمینان حاصل کنند.
  7. با توجه به برند کراتینه معمولا تا حدود 3 روز بعد از فرآیند آن از شست و شوی سر و حمام کردن باید اجتناب کرد.

کراتین سردکراتین سرد

در دنیای پیشرفته امروز، به دلیل استفاده‌ی زیاد از مواد شیمیایی و ضررهایی که این واکنش‌ها به وجود می‌آورند، باعث شده که روش‌هایی به وجود آید تا این ضررها را کاهش دهند. یکی از دلایلی که باعث شده مقاومت موها به شدت کاهش یابد، استفاده نکردن از مواد و محصولات اسید تراپی می‌باشدکه منجر به از بین رفتن مایع کورتکس می‌شود که این امر معمولا موها را ترد و خشک می‌کند و موخوره تشکیل می‌گردد.

اگر جز کسانی هستید که حدود 70 درصد موهای شما آسیب دیده است و زمان کافی برای کراتینه کردن و مراقبت‌های خاص آن را ندارید، بهترین روش برای شما استفاده از مواد کراتین سرد است که به صورت سریع و فقط در یک بار استفاده از آن، ویژگی‌های سرحالی و شادابی را به موهای شما می‌بخشد.

اساس روش کراتین سرد

  • برای شروع کار با هر نوع شامپویی که فرقی نمی‌کند برای مدت زمان 2 دقیقه کامل موها را شست و شو می‌دهند.
  • سپس برای تقسیم بندی موها همانند زمانی که می‌خواهید رنگ کنید، آن‌ها را تقسیم بندی می‌کنید.
  • سپس با یک برس مواد را به مو آغشته کنید. ( جالب است بدانید که رعایت داشتن فاصله از ریشه در این روش اهمیتی ندارد. )
  • با یک کلاه مخصوص و یا همانند آن برای مدت زمان 30 دقیقه موها باید پوشیده شود و به اصطلاح کاور گردد.
  • با استفاده از سشوار و باد گرم آن ( نه باد داغ چون ریشه مو را می‌سوزاند ) فرآیند براشینگ را انجام می‌دهند.
  • پس از مدت زمان یک روزه با هر شامپویی می‌توانید موهای خود را شست و شو دهید.

نکته کراتین سرد: درصد صاف کردن مواد کراتین سرد حدود 30 درصد است و بیش‌تر هدف این روش احیا کردن مو است. همان طور که بیان شد تماس مواد کراتین سرد با پوست سر مشکلی ایجاد نمی‌کند و در عوض به رساندن آب به موها و تقویت ریشه‌ی مو کمک شایانی می‌کند.

نکات جانبی کراتینه کردن مو و سوالات پرتکرار این روش

  1. از روش کراتینه کردن مو می‌توانید برای موهای رنگ شده استفاده کنید.
  2. سوال که مطرح است از چه زمانی می‌توانید به کراتینه کردن موهای خود بپردازید؟ در جواب این سوال باید گفت که از سن 10 سالگی از این روش استفاده کنید.
  3. همه‌ی افراد معمولا بعد از رنگ کردن به کراتینه کردن موی خود می‌پردازند اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان بعد از کراتینه کردن به رنگ کردن مو پرداخت یا خیر؟ در جواب این سوال باید گفت که اگر از کراتین برای موهای خود استفاده کرده‌اید، پس از مدت زمان 2 هفته می‌توانید به رنگ کردن آن بپردازید.
  4. سوال دیگر فاصله‌ی بین هر مرحله کراتینه کردن مو می‌باشد که معمولا متخصصان این رشته می‌گویند که در هر 6 ماه می‌توانید به تجدید این روش بپردازید.
  5. نکته‌ی آخر این که در طی 3 روز قرنطینه کردن مو، از هیچ گونه مواد شیمیایی مانند اسپری یا ژل نباید استفاده کنید.

سخن آخر…

در دنیای مدرن و پیشرفته حال حاضر، زیبایی و المان‌های آن مورد توجه همگانی قرار گرفته است. از این رو روش‌های صافی و احیای موها علاوه بر گردش مالی و چرخه‌ی بزرگ این صنعت، منجر به این شده است که جز 10 شغل برتر جهان نیز گردد. کراتین در اصل یک پروتئین است که در مو، ناخن و یا دندان یافت می‌شود و با سشوار کشیدن به موها، در نهایت این نوع خاص پروتئین به موها جذب شده و منجر به صاف شدن، لخت سازی، زیبایی و ترمیم موها می‌گردد.

با تشکر از شما که وقت ارزشمند خود را برای خواندن این مقاله(آموزش کراتینه مو) صرف کردید؛ اگر تجربه و یا نظری درباره‌ی کراتینه مو دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید فروشگاه
شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.